معرفی گیاهان و گلهای زینتی

آشنایی با گیاه نخل پروانه یا اریکا پالم و شرایط نگهداری آن

گیاه:اریکا پالم
نام های ترجمه شده به فارسی: نخل پروانه، نخل نیشکر طلایی، نخل زرد
نخل پروانه

نخل پروانه

نام لاتین: Areca Palm
نام علمی: Dypsis lutescens
خانواده: Arecaceae
بومی:مناطق جنوب شرقی اسیا

 

اندازه و شکل:گیاه دارای برگهای کشیده (بطول ۳-۲ متر) و باریک با رنگ سبز تیره یا سبز و زرد است. از جمله ویژگی های نخل اریکا این است که گیاه چندین ساقه دارد که از ۱۰۰-۸۰ عدد پوسته تشکیل شده اند.
گیاه نخل اریکا پالم بسیار جالب، قیمتی و با ارزش، زیبایی خاصی که دارد و از جمله گیاهانی است که برخی از آلودگی های هوا از جمله گزیلن و تولوئن را تصفیه می‌کند.
نخل ها بیش از دو هزار گونه اند که فقط تعداد اندکی از آن ها جزء گیاهان زینتی درون خانه ای به حساب می آیند.
این گیاهان بومی مناطق گرمسیر نظیر کشور فیلیپین ، ماداگاسکار و جنوب هند میباشد و درجزایر آندامان ، رئونیون ، السالوادور ، کوبا ، پورتوریکو ، جزایر قناری ، فلوریدا جنوبی ، هائیتی ، جمهوری دومینیکن ، جامائیکا ، جزایر لیر و آنتیل های ونزوئلا رشد میکند.
نگهداری از این گیاه نخل اریکا بسیار ساده میباشد:
شرایط نگهداری:
خاک نخل پروانه‌ای:
خاک شنی ماسه ای یا لومی مرطوب و خوب زهکشی شده و کمی اسیدی ، خاک مناسب برای رشد این گیاه میباشد.
بهترین فرمول ترکیب خاک این گیاه:
ترکیب یک قسمت شن +یک قسمت پیت موس+ یک قسمت خاک برگ + دو قسمت خاک خوب باغچه برای اریکا بستر کاشت مناسبی است.
آبیاری نخل پروانه‌ای:
قبل از آن که خاک گیاه خشک شود اقدام به آبیاری کنید .زهکشی مناسب میتواند به رشد این گیاه کمک کند.نخل پروانه‌ای در فصل رشد به آب نسبتا زیاد و منظم (۲ تا ۳ نوبت در هفته) نیاز دارد ولی در زمستان کمتر. خاک را به اندازه‎ای آبیاری کنید تا هنگام لمس همواره مرطوب باشد.
خیس و غرقابی بودن طولانی خاک می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و ساقه ی گیاه و در نهایت مرگ آن شود که از نشانه های آن کم رنگ شدن برگ ها و افتادگی ساقه ها و برگ های گیاه است.همچنین آبیاری کم گیاه منجر به سوختن نوک برگ ها می شود.
توجه داشته باشید که این گیاه به آبیاری منظم احتیاج دارد و آبیاری نامنظم موجب سوختگی حاشیه برگ ها می شود.
همچنین این گیاه به املاح آب حساس بوده و باید از آبی استفاده کنید که املاح کمی دارد و بهتر است از ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل آب را در جایی ساکن فرار دهید.
رطوبت نخل پروانه:
از آنجایی که این گیاه  ، گیاه مناطق گرمسیری می باشد نیازمند رطوبت بالا میباشد.برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌توان از غبارپاشی استفاده کرد.
روش دیگر ریختن سنگریزه در زیر گلدانی و پر کردن آن تا نیمه با آب است.گلدان گیاه را بر روی آن قرار دهید و توجه داشته باشید که کف گلدان با آب داخل زیرگلدانی در تماس نباشد. در اثر گرمای محیط آب داخل زیرگلدانی تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز محیط را فراهم می‌کند.
دمای مناسب رشد نخل پروانه:
بهترین دما جهت رشد این گیاه ، دمای بین ۲۰ الی ۳۰ درجه میباشد چرا که این گیاه بومی مناطق گرمسیری میباشد البته توجه داشته باشید که دمای بیش از حد بالا نیز می تواند منجر به افتادگی برگ ها و سوختن آن ها بشود.به هیچ عنوان این گیاه را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید چرا که باعث نابودی این گیاه خواهد شد.اریکا تحمل سرمای زیر صفردرجه سانتیگراد زمستان را ندارد.
نور مناسب نخل پروانه‌ای:
گیاه نخل اریکا نیازمند نور غیر مستقیم میباشد اما در سایه نیز امکان رشد دارد.در صورت تابش شدید نوک و حاشیه برگ ها خواهند سوخت.همچنین کمبود نور موجب رنگ پریدگی برگ های گیاه و افتادن آن ها می شود.
با اینکه این گیاه نسبت به سایه مقاوم است اگر مایلید گیاه رشد بیشتری داشته باشد بهتر است آن را در محیطی پر نور قرار دهید.
(پشت پرده پنجره یا با فاصله یکی دو متر از یک پنجره بدون پرده – یا پاسیویی بدون تابش مستقیم خورشید).
کود دهی نخل پروانه:
با رشد برگ تازه برگ های قبلی گیاه شروع به زرد شدن می کنند دلیل این امر فقر مواد غذایی خاک می باشد که بوسیله کود دهی ان.پی.کا مایع ۲۰-۲۰-۲۰ و آهن با نصف دوز توصیه شده هر دوماه در فصل رشد این گیاه مشکل بر طرف خواهد شد.
هرس نخل پروانه:
اگر هرس مورد نیاز است باید بلافاصله بعد از گلدهی گیاه انجام شود.در خاکهای ضعیف و خشک پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد.
تکثیر نخل پروانه:
۱- با جداسازی پاجوش ها ازگیاه مادری، به راحتی تکثیر می شود. اواخر فصل زمستان یا اوایل فصل بهار برای این کار مناسب تر است. بعد از بیرون آوردن گیاه مادری از گلدان می توان با یک چاقوی تیز اتصال ریشه های پاجوش را از گیاه مادری قطع کرد و سپس گیاه جوان را در گلدانی جداگانه کاشت کرد. از خاک برگ+شن می توان استفاده کرد. چند روز اول بعد از جداسازی گیاه جوان را در مکانی با دمای ۲۰-۱۸ درجه و در سایه به دور از نور مستقیم افتاب قرار دهید. غبارپاشی نیز به طراوت بیشتر گیاه جوان در روزهای اولیه کمک می کند.
۲- روش دوم تکثیر اریکا بذر است. به دلیل پوشش نسبتا ضخیمی بذرها قبل از کاشتن بذرها به وسیله یک چاقو می‌توان پوشش آنها را جدا کرد و سپس بذرها را کاشت. البته گفته می‌شود اگر بلافاصله بعد از رسیدن بذرها و جداسازی از گیاه مادری بذرها کاشته شوند دیگر نیاز به جدا کردن پوسته بذرها نیست. بذرها سطحی کاشته می‌شوند به صورتی که تنها لایه نازکی از بستر کاشت بر روی آنان قرار گیرد. دمای مناسب جوانه زنی بذر ها ۲۹-۲۶ درجه سانتیگراد است. دمای کمتر مدت زمان جوانه زنی را افزایش می‌دهد و بذرها دیرتر جوانه می‌زنند. در برخی از نهالستانها که بذر این گیاهان نگهداری می‌شود ابتدا پوسته بذرها برداشته می‌شود سپس در پاکتی کاغذی و در دمای ۲۲٫۵ درجه سانتیگراد می‌توان به مدت ۱۲ ماه بذرها را بدون کاهش در قدرت جوانه زنی نگهداری کرد.
گلدهی نخل پروانه:
گیاه بالغ در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب در اواخر بهار و اوایل تابستان شروع به گلدهی میکند.گل های این گیاه به رنگ زرد روشن و بسیار باریک و کوچک هستند و در زیر برگ ها رشد می کنند.
پس از گذشت چند ماه با تابش نور مستقیم آفتاب شکوفه ها به میوه های سبز رنگ تبدیل شده و با گذشت زمان رنگ آن ها به زرد و نارنجی تغییر خواهد کرد.
میوه های این نخل خوراکی نیست

نوشته های مشابه