آشنایی با گیاهان زراعی و درختان میوه, معرفی گیاهان و گلهای زینتی

گیاهان تصفیه کننده هوای خانه مان

بنجامین

در محیطهای بسته موادی مانند فرمالدئیدها،بخار آمونیاک، تری کلرو اتیلن TCE، مونواکسید کربن، بنزن و … وجود دارند که از لوازم مصرفی روزمره وارد محیط زندگی ما شده و توسط بدن ما استنشاق شده یا با ما در تماس قرار میگیرند مانند جوهرهای پرینترها، لاک، براق کننده‌ها، چرمهای مصنوعی، رنگها، چسب‌ها، بنزین و گازوئیل، رزینها و لاستیکها، فوم‌ها و …

حال نتایج یک تحقیق که توسط ناسا بر روی گیاهان مختلف انجام شده‌است، نشان میدهد برخی از گیاهان به عنوان گیاهان جذب کننده این نوع مواد سمی و در نتیجه تصفیه کننده هوای خانه و محیط کار میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. هدف اصلی این طرح استفاده و پرورش گیاهان در ایستگاه فضایی بوده و به مدت دوسال در ایستگاه فضایی انجام شده‌است.

این تحقیق نشان میدهد که برای تقریبا هر هشت متر مربع (۱۰ یارد مربع) حداقل یک گیاه متوسط یا بزرگ لازم است. و در نتیجه برای یک آپارتمان ۱۲۰ متری پیشنهاد میشود که حداقل ۱۵ گیاه سبز برای بهینه‌سازی هوای آپارتمان مورد استفاده قرار گیرند.

گاهی از ما سوال میشود که آیا گازکربنیک حاصل از گیاهان برای انسان مضر نیست؟! جواب فرعی به این سوال این است که هر کدام از اعضای خانواده که در خانه سوال کننده میخوابد حدود صد برابر بیشتر از یک گیاه گازکربنیک تولید میکند!

چگونه گیاهان هوا را تصفیه میکنند؟

گیاهان مانند یک فیلتر عمل میکنند. آنها توسط برگها هوا را جذب کرده، و به این طریق سموم و مواد زائد را از هوا گرفته و یا به مصرف خودشان میرسانند یا در ساختار خودشان انبار میکنند یا به نوعی دفع میکنند.

هرچقدر اندازه برگها (یا تراکم آنها) بزرگتر باشد میزان هوایی که فیلتر میکنند نیز بیشتر است. تئوری اینگونه است که وقتی گیاهان این هوا را همراه با متعلقات آن جذب میکنند دیگر این مواد معلق در هوا وارد بینی ما نمیشود. و در نتیجه بیماریهایی مانند تنگی نفس، آلرژیها، عکس العمل بدن به قارچها و دیگر عوامل بیماریزا و بیماریهای ناشی از مواد شیمایی کاهش خواهد یافت.

گیاهان را در چه محلهایی قرار دهیم؟

اتاق هایی مانند اتاق خواب (برای اینکه گیاهان دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل میکنند) – اتاقهای نشیمن که لوازم الکترونیکی زیادی مانند تلویزیون در آنجا استفاده میشود. و مکانهایی که در آنها گازها ممکن است متصاعد شوند مانند آشپزخانه و کارگاهها. اغلب محیط های کاری به دلیل استفاده از کامپیوترها، پرینترها و سایر لوازم الکترونیکی میتوانند از حضور گیاهان منتفع شوند.

محققان بر این باورند که وجود گیاهان در داخل خانه سطح استرس و اضطراب را در افراد خانه کاهش می‌‌دهدو به دفع آلودگی‌های هوای خانه و اتاق خواب کمک می‌کند.

گل آفتابگردان

گل آفتابگردان

گل آفتابگردان

همان‌طور که از اسمش پیداست، باید در معرض نور آفتاب رشد کند اما این گیاه را به عنوانگلدان ویژه اتاق خواب معرفی می‌کنند. فراموش نکنید، درست است که گل های مصنوعی دکوراسیون منزل را زیبا می کنند اما طراوت و فواید گل های طبیعی را ندارند.

گل آفتابگردان چه کمکی می‌کند؟!

دلیل ویژه بودن در اتاق خواب بودن این گیاه تاثیر مثبتش در جلوگیری از آسیب نامناسب گردوغبار در اتاق خواب است. به همین دلیل با اینکه توصیه می‌کنند اتاق خواب وسایل کمتری داشته باشد تا گردو خاک در آن ایجاد نشود اما قرار دادن چند گلدان آفتابگردان، ضمن زیبایی فضای اتاق،باعث تولید اکسیژن بیشتر در فضای خانه می‌شود.

اکالیپتوس

اکالیپتوس

اکالیپتوس

اکالیپتوس Eucalyptus گیاه بومی کشور استرالیا است و از آن می‌توان استفاده‌های دارویی داشت.از این گیاه برای ضدعفونی کردن مجاری تنفسی، بخور و خوشبو کردن محیط استفاده می‌شود.
بنابراین فراورده‌های این گیاه برای درمان سرماخوردگی مفید است. این گیاه را می‌توان در اتاق خواب قرار داد.

اکالیپتوس برای رشد به نور خورشیدنیاز دارد. همچنین باید توجه داشت که این گیاه سمی است و مصرف خوراکی آن باعث بروز مسمومیت می‌شود. برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

گیاه ماری

گیاه ماری

گیاه ماری

گیاه مارپیچی یا همان سانسوریا می‌تواند به خوبی هوای آلوده را تصفیه کند و کیفیت هوای خانه و دفتر کار را بهبود ببخشد. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا به شمار می‌رود چرا که علاوه بر تولید اکسیژندر شب، دی‌اکسید کربن را نیز به مقدار قابل‌توجهی جذب می‌کند.
گیاه زبان مادر شوهر
به عنوان یک فیلتر تصفیه هوا عمل می‌کند و آلاینده‌های سمی هوا مانند فرمالدهید، اتیل،بنزن و تری کلر را از بین می‌برد.

این گیاه همیشه سبز است و از جمله گیاهان زینتی خانگی نیز به حساب می‌آید. همچنین نگهداری از آن بسیارآسان است و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد. برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

زنبق

زنبق

زنبق

این گیاه یکی ازگل‌های ویژه فصل بهار است؛ بنابراین می‌توان این گل را کاشت و به صورت گلدان در خانه نگهداری کرد. این گیاه درآپارتمان به‌راحتی قابل نگهداری است چون به نور زیادی نیاز ندارد اما رطوبت آن باید همیشه تامین شود. برای داشتن این گیاه کافی است پیاز آن را از گلفروشی‌ها بخرید و آن را داخل گلدانی با خاک مرغوب بکارید. نور غیرمستقیم آفتاب فراموش نشود.

زنبق چه کمکی می‌کند؟!

به این گیاه جاروبرقی هوا می‌گویند. به این دلیل که ترکیب‌های خطرناکی مانند تری‌کلرواتیلن، فرمالدئید و بنزن را جذب می‌کند. مطالعات نشان داده، گلدان‌های حاوی این گل به کیفیت هوای آپارتمان می‌افزایند و از میزان خطرناک بودن این مواد شیمیایی می‌کاهند.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

بامبو

بامبو

بامبو

از چند سال پیش، خرید بامبو که زادگاهش کشور چین است در کشور ما رواج پیدا کرد. این گیاه غیر از جنبه تزیینی، خواص درمانی هم دارد. برای قلمه زدن بامبو کافی است آن را از ناحیه گره ساقه‌اش ببرید و داخل ظرفی شیشه‌ای بگذارید تا ریشه دهد. بامبو در فضای آپارتمان تا یک متر و نیم هم قد می‌کشد. این گیاه هیدروفونیک است؛ یعنی به خاک نیاز ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های بامبو، ایجاد رطوبت در فضای خانه است؛ بنابراین یکی از بهترین مکان‌ها برای نگهداری آن، اتاق خواب کودکان است
بامبو چه کمکی می‌کند؟!

ساقه آن می‌تواند بنزن، مونوکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. این ویژگی معجزه این گیاه برای لطافت هوای خانه در فصول گرم و خشک سال است.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

پتوس طلایی

پوتوس

پوتوس

پتوس از خانواده گل شیپوریان است. زیبایی این گیاه برای رنگ‌های ابلق طلایی و سفید مایل به کرم برگ‌های آن در ترکیب با رنگ سبز است. گیاه پتوس گیاهی رونده و پیچکی مشهور از خانواده گل شیپوریان و با نام علمی Epipremnum aureumاست. این گیاه بومی جزایر سلیمان بوده و نگهداری از آن در آپارتمان یا خانه بسیار مناسب است. پتوس تا دو و نیم متر رشد می‌کند. از صفات بارز آن برگ‌های قلبی‌شکل با نشانه‌های مشخص است.
این گیاه زیبا با حالت آبشاری‌اش در گلدان‌های آویز یا رومیزی بلند یا شلف بسیار زیبا جلوه می‌کند. شما همچنین می‌توانید شاخه‌های این پیچک را با قلاب طوری به دیوار وصل کنید که از اطراف پنجره شما بالا روند.

پتوس طلایی چه کمکی می‌کند؟!

پتوس طلایی با قابلیت تصفیه هوا و پاکسازی و از بین بردن بنزن، مونوکسیدکربن و فرمالدئید یک گیاه موثر در سالم‌سازی هوای خانه به حساب می‌آید.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

نخل پروانه

نخل پروانه

نخل پروانه

نخل پروانه  یا اریکا پالم با نام علمی Areca Palm، یک گیاه متعلق به منطقه ماداگاسکار است که آلودگی‌ هوا را از بین می‌برد. محققان می‌گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده و یا سینوزیتش عود کرده، مثل یک داروی قوی عمل می‌کند. زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند. خود این موضوع موجب می‌شود که تنفس راحت‌تر شود و فرد سریع‌تر به خواب برود.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

آلوئه‌وار

آلووئرا

آلووئرا

آلوئه‌ورا از آن دست گیاهانی است که نگهداری بسیار راحتی دارد و از نظر ناسا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه برای زیباسازی داخل خانه هم بسیار مناسب است.

جالب است بدانید که آلوئه‌ورا در طول شب به طورمداوم اکسیژن آزاد می‌کند و برای اتاق خواب واقعا ایده‌آل است. این گیاه همچنین با گازهای بنزن (که از مواد شوینده و پلاستیک منتشر می‌شود) و فرمالدئید (که از لاک‌ها و کف‌پوش‌ها متصاعد می‌شود) مبارزه می‌کند و هوا را کاملا پاک نگه می‌دارد.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

پاپیتال

پاپیتال

پاپیتال

پاپیتال یا عَشَقه معمولی یا پیچک معمولی یا داردوست معمولی با نام علمی Hedera helix، معمولا با عید کریسمس همراه است و پیچکی است که در خانه به راحتی رشد می‌کند و برای اتاق خواب مناسب است. محققان بر این باورند که گیاه پاپیتال در عرض ۱۲ ساعت تمام آلودگی‌های هوای اتاق را از بین می‌برد.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

نخل تزئینی یا کوتوله

نخل تزئینی

نخل تزئینی

نخل تزئینی با نام علمی Phoenix roebelenii، گیاه بسیارسرسخت، مقاوم به خشکسالی و با عمر بالاست و در از بین بردن آلودگی‌های داخلی خانه – به ویژه زایلین تبحر زیادی دارد.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

سرخس برگ شمشیری

سرخس

سرخس

با نام علمی Nephrolepis exaltata، یک گیاه جذاب است که از زمان ویکتوریا تاکنون خودنمایی می‌کند. این گیاه در رده نهم لیست ۵۰ گیاه تصفیه‌کننده هوا قرار دارد زیرا به راحتی آلودگی‌های درون داخل اتاق به خصوص فرمالدئید را حذف می‌کند.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

آگلونما

آگلونما

آگلونما

آگلونما یا همیشه سبز چینی، ساده‌ترین گیاه خانگی به شمار می‌رود زیرا در نور کم و مناطقی از خانه (مثل اتاق خواب تاریک) که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند، به خوبی رشد می‌کند. بهترین نکته این گیاه این است که در زمان کمتر سموم بیشتری را از بین می‌برد.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

گل چمچمه‌ای

اسپاتی فلیوم

اسپاتی فلیوم

گل چمچه‌ای یا اسپام فلیوم با نام علمی spathyphylum گیاه بسیار زیبایی است که می‌تواند به تنهایی تا ۶۰ درصد هوای داخل خانه را تصفیه کند. نکته جالب این گیاه آن است که گرده‌ها یا هاگ‌های بسیار ریز را از طریق برگ‌هایش جذب می‌کند و از طریق ریشه‌هایش به عنوان غذا استفاده می‌کند.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی با نام علمی Chlorophytum comosum بسیار سریع رشد می‌کند و می تواند در عرض ۱۲ روز تمام سموم داخل هوای اتاق را دفع کند. این گیاه به خصوص برای افرادی که آلرژی گرد و غبار دارند، عالی است.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

نخل راپیس

نخل راپیس

نخل راپیس

نخل راپیس با نام علمی Rhapis excels یکی از مؤثرترین گیاهان در پاکسازی هوا از آلودگی‌های فرمالدئید، آمونیاک، زایلین و تولوئن است.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

فیکوس بنجامین

بنجامین

بنجامین

فیکوس بنجامین با نام علمی Ficus benjamina هم یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هواست که تمامی آلودگی‌های ناشی از فرش و مبلمان نظیر فرمالدئید، بنزن و تری کلرو اتیلن را خذف می‌کند.آلاینده‌هایی که توسط گیاهان در خانه تصفیه می‌شوند.برای آشنایی با این گیاه و شرایط نگهداری آن به>> اینجا<< کلیک نمایید.

برخی از آلاینده‌های هوا که گیاهان خانگی قادر به تصفیه آن‌ها هستند:

فرمالدهید Formaldehyde
فرمالدهید از جمله ترکیبات آلی فرّار (VOCها) به حساب می‌آید. این ماده به دلیل سوختن ناقص مواد کربن‌دار به وجود می‌آید. سوختن چوب‌های شومینه، دودهای ناشی از پخت‌وپز، رنگ، چسب، اسپری‌های خوشبوکننده هوا و چوب‌های فشرده مانند چوب مبلمان از جمله عوامل و دلایل انتشار فرمالدهید هستند.این ماده یکی از مواد سرطان‌زای موجود در هوا است. همچنین می‌تواند باعث سوزش چشم و گلو و ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سرفه شود.
بنزن Benzene
بنزن یک ماده‌ی بی‌رنگ است که برای تولید مواد صنعتی مانند شوینده‌ها، چسب، لاک، رنگ، نایلون و سایر مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.این ماده نیز یکی از عوامل ابتلا به سرطان است و باعث آسیب رساندن به بافت‌های سازنده خون مخصوصا سلول‌های مغز استخوان می‌شود.
ضعف سیستم ایمنی، ناباروری، سرگیجه و سردرد از دیگر نتایج برخورد با بنزن است.
تری کلرواتیلنTrichloroethylene
از تری کلرو اتیلن به عنوان یک حلال صنعتی استفاده می‌شود. استفاده از این ماده در صنایع غذایی و دارویی ممنوع است اما در برخی محصولات خانگی مانند چسب، رنگ، جوهر و لاک‌ها از آن استفاده می‌شود.تنفس هوایی که تری کلرو اتیلن در آن وجود دارد باعث بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های کبد، سرگیجه و سردرد، تهوع و سوزش چشم می‌شود.

 منبع :azdekor.ir

نوشته های مشابه