اصول صحیح نگهداری از درخت و گیاهان, عناصر مورد نیاز گیاهان و گلهای زینتی, معرفی گیاهان و گلهای زینتی

گیاه نخل زینتی(فینیکس) و شرایط نگهداری از آن

نام گیاه: نخل زینتی یا نخل فینیکس
نام علمی: Phoenix roebelenii
خانواده: Arecaceae
گونه ها: P. roebelenii
بومی: جنوب شرقی آسیا ، از جنوب غربی چین (استان یوننان) ، شمال لائوس و شمال ویتنام

نخل زینتی با نامهای نخل فینیکس ،نخل ققنوسی،نخل خرما پیگمی ، نخل خرما مینیاتوری یا فقط robellini ، گونه ای از نخل خرما رایج است.
یک درخت باریک و کوچک و متوسط ​​است که به رشد آهسته رشد می کند و به ۲-۳ متر (۳/۶-۸/۸ متر) بلند می رسد. برگها به طول ۶۰-۱۲۰ سانتیمتر (۲۴-۴۷ اینچ) طول ، پینه دار ، با حدود ۱۰۰ جزوه که در یک صفحه قرار داده شده اند (بر خلاف P. loureiroi مربوطه که اجزاء در دو گیاه قرار دارند). هر جز ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر (۶-۱۰ اینچ) طول و ۱ سانتی متر عرض ، کمی افتادگی و به رنگ خاکستری-سبز با رنگ آمیزی زیرین وجود دارد.
گلها کوچک ، زرد رنگ هستند و در گل آذین ۴۵ سانتی متری (۱۸ اینچ) تولید می شوند. این میوه الویی خوراکی ۱ سانتی متر است که شبیه یک خرما کوچک و باریک است.
“نخل زینتی از درختچه هایی هستند که میتواند علاوه بر زیباسازی منزل هوای منزل را تصفیه کند.”
شرایط نگهداری از نخل زینتی:
نور مورد نیاز نخل زینتی:
این گیاه زیبا به نور زیاد احتیاج دارد. اما توجه کنید از در معرض قرار گرفتن نور مستقیم خورشید اجتناب گردد.
دمای مناسب نخل زینتی:
مناسب­‌ترین دما برای نخل زینتی، ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. کاهش دما تا زیر ۱۰ درجه سانتیگراد برای گیاه مضر است و موجب از بین رفتن آن خواهد شد.
میزان آبیاری نخل زینتی:
آب سبک و بدون املاح در کیفیت رشد برگ‌ها و زیبایی آن‌ها بسیار موثر است. آبیاری هفته ای دو بار مناسب است. در صورت بروز گرمای بیش از حد این میزان افزایش خواهد یافت. باید توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن نخل زینتی سبب بروز مشکلات خواهد شد.
میزان رطوبت مورد نیاز نخل زینتی:
زادگاه این گیاه محیط­‌ های مرطوب است، پس نیاز به رطوبت کاملا واضح است. پیشنهاد میکنم علاوه بر غبار روزانه، از سنگریزه و آب در زیر گلدانی بدون تماس گلدان با آن استفاده نمایید. در صورت بروز هوای بیش از اندازه گرم و خشک، غبارپاشی را افزایش دهید.
خاک مناسب برای رشد نخل زینتی:
مناسب­ترین بستر برای رشد نخل زینتی یا نخل زینتی، خاک کمی اسیدی و با زهکشی مناسب است. این خاک می­‌تواند خاک­‌های آمده کاشت و یا مخلوطی از پرلیت، پیت ماس، خاک باغچه و … باشد.
نخل زینتی در خاکهای لوم شنی و یا رسی بازهکشی مناسب میتواند بخوبی رشد کند.
نحوه تغذیه و کوددهی نخل زینتی:
در فصول بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است، با نصف دوز کودهای مایع کامل ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک­‌مرتبه تغذیه شود.
زمان تعویض گلدان نخل زینتی:
همانند اکثر گیاهان آپارتمانی با مشاهده ریشه ها از زیر گلدان می‌توانید اقدام به تعویض گلدان نمایید. در هنگام تعویض گلدان دقت کنید به ریشه­‌ها صدمه نزنید و خاک گیاه ریزش نکند. بهتراست گلدان پلاستیکی کاملا مخروطی مستطیلی انتخاب شود تا تعویض گلدان در سالهای بعد راحتر باشد.

گلدان-مخروطی-مستطیلی

در صورتی که امکان تعویض گلدان وجود ندارد به تعویض خاک های سطحی اکتفا نمایید.
روش تکثیر نخل زینتی:
راحت‌ترین روش برای تکثیر گیاه فینیکس تقسیم بوته و جدا کردن پاجوش است. این روش را در فصول رشد گیاه(بهار و تابستان) انجام دهید. روش تکثیر توسط بذر به دلیل زمان بیش از حد برای رسیدن به نتیجه توصیه نمی‌­شود.

 

 آفات و بیماری و درمان نخل زینتی:

  • برگهای گیاه در حال سیاه شدن است و برگهای آن می ریزد: هوای سرد موجب سیاه شدن و همچنین ریزش برگهای نخل زینتی می شود.  این گیاه دمای ۵- درجه سانیتگراد را برای چند ساعت می تواند تحمل کند اما اصولا دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب نیست. گیاه را در گلدان بکارید و در زمستان در مکان محافظت شده قرار دهید . طی فصول سرد دمای ۲۰-۱۷ درجه سانتیگراد و در طی فصول گرم دمای ۲۷-۲۴ درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است.
  • برگهای پایینی پیر هستند که به نوبت زرد شده و می ریزند : روندی کاملاً طبیعی است، زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند.
  • برگهای پایینی همزمان زرد شده و میریزند : احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری نمایید، زهکش را بازدید فرمایید، آب زیر گلدانی را خارج نمایید و برای تقویت گیاه از کودهای کامل محلول در آب که دارای انواع مواد اصلی و میکروالمنت ها باشد هر ده روز یکباراستفاده کنید.
  • برگهای گیاه پژمرده شده اند وکمرنگ هستند : گیاه در آب غوطه ور است. میزان آبیاری را کم کنید.
  • نوک برگهای قدیمی زرد شده و برگهای جوان نیز در حال زرد شد هستند : زیاد به گیاه آب داده شده است.
  • عنکبوت در لابه لای برگهای گیاه است : اگر گیاه را در محل گرم قرار دهید خشکی بیش از اندازه خاک آنها باعث می شود عنکبوتها در آن رخنه کنند و تکثیر یابند.