بستر کشاورزی, عناصر مورد نیاز گیاهان و گلهای زینتی

تهیه خاک مناسب برای پرورش گلهای زینتی

Filling Pot With Big Grip Trowel

تهیه خاک مناسب برای پرورش گلهای زینتی

اگر خاک گلدان رسی و خیلی سنگین باشد؛ یعنی از خاک رس به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک گلدان استفاده شود، چون ذرات رس، چسبندگی زیادی با یکدیگر دارند، آب حاصل از آبیاری گیاه، در لابلای حفره های این خاک اسیر می شود و در نتیجه در خاک حالتِ ماندابی ایجاد می شود و اکسیژن کافی به ریشه های گیاه نمی رسد و اصطلاحا ریشه گیاه خفه می شود و در نهایت گیاه پژمرده می شود.
خاک گلدان باید از نظر بافت در حد متوسط و از نظر مواد آلی بسیار قوی باشد. اگر بافت خاک خیلی سبک باشد؛ یعنی فقط از ماسه و شن به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک استفاده شود، خاک به اندازه کافی آب را در خود نگه نمی دارد و در نتیجه آبیاری پی در پی به زودی مواد غذایی (مواد آلی) خاک شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می شود.
به طور کلی یک خاک خوب باید به نحوی باشد که آب بتواند به راحتی در آن جریان داشته و در نتیجه آبیاری پی در پی، بافتِ آن متراکم نشود و تخلخل خود را حفظ نماید.
Filling Pot With Big Grip Trowel

l

بنابراین بهترین خاک برای گلدان ها، خاکی با بافت متوسط است، البته می توانیم بافتِ خاک های سنگین را با اضافه کردن ماسه و بافتِ خاک های شنی و سبک را با اضافه کردن مواد آلی مثلِ تورب یا کودهای پوسیده دامی و یا کودهای ناشی از خاک و برگ پوسیده گیاهان (گیاه خاک) اصلاح نماییم.ولی بهترین خاک برای هر کاربردی اعم از باغچه و یا گلدان خاک لوم میباشد که به طور طبیعی اطراف رودخانه های دائمی آب شیرین موجود است در این خاک اطراف رودخانه بعد از نشست خاک، محل رشد علفها و سبزیها میشود این خاک از لحاظ شیمیایی میتواند قلیایی و یا اسیدی باشد آنهم بسته به نوع پی هاش خاک شسته شده و پی هاش آب است از لحاظ نفوذپری آب خاکی راحت در گلدانها میباشد و از لحاظ نگهداری اب بهترین حالت ممکن است فقط تنها ایرادی که دارد خاک لوم ممکن است آلوده به لارو حشرات و یا برخی از آفات و بذر علفهای هرز باشد که باید قبل از استفاده کشت آنرا  بوسیله مواد شیمیایی مثل گوگرد و یا حرارتی ضدعفونی نمود.
برای استفاده بهینه خاک لوم برای ماندگاری رطوبت کافی مقداری کوکوپیت و یا پیت ماس ضدعفونی شده اضافه میشود. البته باید مدنظر داشت که هرچه مقدار شن و ماسه و پیت ماس به خاک اضافه شود خاصیت اسیدی پیدا میکند
و قبل از تهیه خاک مناسب گلدان از نظر بافت فیزیکی یا خواص شیمیایی، بایدنیازهای گیاه مورد کاشت تطابق نماییم و در تمامی خاک گیاهان گلدانی را یکدست تهیه نکنیم، مثلاً در گیاهانی مثل کاکتوس ها و گیاهان گلدانی پیاز دار مثلِ لیسلیوم، ترجیحا به بافت سبکِ شنی همراه با کمی مواد آلی نیازمند دارند چون به رطوبت زیاد حساسند. اما بر عکس در گیاهانی دیگر مثل میخک، تاج خروس و گل رز ترجیحا به خاکی با بافتِ نسبتا سنگین، نیاز دارند زیرا رطوبت دوستند و بدین منظور باید بافت خاک ۶۰ درصد رس و ۴۰ درصد شن و مواد آلی باشد.
برای اضافه کردن مواد آلی به خاک میتوان از اسید هیومیک کمک گرفت اسید هیومیک خاصیت اسیدی خاک را بیشتر میکندو با کلات شدن عناصر در خاک را برای جذب بهتر ریشه کمک میکند و هوموس خاک را افزایش داده که باعث نگهداری بیشتر رطوبت در خاک میشود.اسید هیومیک را نباید همزمان با دیگر کودها مثل کودهای اِن پی کا و کودهای حیوانی،آهنی و… استفاده نمود حداقل بعد و یا قبل از ۱۵ روز مصرف اسید هیومیک از دیگر کودها استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *