آب و خاک کشاورزی, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, کاربرد سموم کشاورزی

اهمیت PH آب در سمپاشی

سمپاشی
سمپاشی

سمپاشی

اهمیت پی اِچ آب در سمپاشی
بیشتر کشاورزان در جستجوی روشهایی جهت کاهش دفعات سمپاشی با آفتکشها وحفظ سطح کنترل آفت در حد خوب می باشند.
کاربرد غلط ونادرست آفتکشها میتواند موجب افزایش دفعات سمپاشی، استفاده بیشتر از سموم،کاهش عملکرد واز دست دادن زمان مطلوب مبارزه با آفت گردد.
در مورد عدم تاثیر آفتکشها روی آفت دلایل زیادی وجود دارد از جمله انتخاب صحیح سم، مصرف میزان ناکافی سم، مشکلات مربوط به دستگاه سمپاش،سمپاشی در زمان نامناسب یا سمپاشی در شرایط نامساعد آب و هوایی وعاملی که اغلب نادیده گرفته میشود کیفیت آب مورد استفاده در سمپاشی می باشد.آب مهمترین مایعی است که به صورت حامل سموم وکودها در سمپاشی مورد استفاده قرار میگیرد. عواملی مانند سختی آب،PH آب، میزان یون بیکربنات،کدورت آب و مواد آلی ،آهن و سایر مواد موجود در آن بر جذب و انتقال سموم و کودها تاثیر میگذارند.
متاسفانه آبی که از اغلب چاه های کشاورزی بیرون می آید برخلاف تصور عموم که فکر میکنند اسیدی است ،به شدت قلیایی بوده وPH آن به شدت بالاست.بررسی‌ها نشان داده اند که PH بالای آبی که به منظور سمپاشی استفاده میشود متاسفانه موجب شکسته شدن فرمولاسیون سموم مورد استفاده و کاهش تاثیر آنها بر روی آفت میشود.در PH های بالاتر از ۷ (آبهای قلیایی) تاثیر بسیاری از سموم ارگانوفسفات وکربامیدی روی آفت کاهش پیدا میکند.
کاهش یافتن اثر سموم در نتیجه PH بالای آب را اصطلاحا هیدرولیز شدن یا شکسته شدن می نامند.
در PH های بالاتر از ۸ سم به سرعت توسط آب هیدرولیز میشود نکته جالب اینجاست که به ازای هر درجه افزایش PH آب ،میزان شکسته شدن سم ده برابر افزایش پیدا میکند.
برخی آفتکشها به محض اضافه شدن به آب دارای PHبالا به سرعت تجزیه می شوند،در این شرایط حتی قبل از شروع سمپاشی ، سم کشنده به یک ماده بی اثر غیر کشنده تبدیل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *