عناصر مورد نیاز گیاهان و گلهای زینتی, معرفی گیاهان و گلهای زینتی

آشنایی با گیاه پنجه غازی و شرایط نگهداری از آن

نام فارسی:پنجه غازی،سینگونیوم

نام انگلیسی : Goose foot plant
نام علمی : Syngonium podophyllum
سینگونیوم پودوفیلوم نام یک گونه از تیره شیپوریان است. زینتی و همیشه سبز گاهی بالارونده با شاخه های رونده و احتیاج به قیم به دلیل وجود ریشه های هوایی در برخی از گونه هایش است (S.vellozianum) در حدود ۱۵ گونه داشته و مبدا آن آمریکا است.
دارای برگها سبز روشن زیبا و شبیه سر نیزه است،خانواده ان آراسه و زادگاهش امریکای مرکزی است،خواهان اپارتمان های گرم با نور ملایم است،شاخه ها رونده و به فیلودندرون رونده مشهور است،به علت وجود ریشه های هوایی در ساقه های ان احتیاج به قیم خزه دار دارد تا اب و مواد غذایی را از طریق ان جذب کنید،حذف جوانه های انتهایی جهت خوش ترکیب و توپی شدن گیاه الزامی است،رشد ان کند و در سال فقط  ۶-۷ برگ جدید تولید میکند.
برگ:برگها سر نیزه ای که در انتها به ۲ یا ۴ ساقه ی قلبی شکل منتهی می شود و به رنگ سبز روشن تا تیره هستند.
گل ها:در ان بسیار ریز و منحصرا در گلخانه بوجود می آیند.
زیباترین گونه ها از این نوع گیاه
  1. auritum یا گیاه پیچ انگشتی: بالا رونده با برگهای سبز روشن
  2. vellozianum: بالارونده با ساقه هایی به رنگ برنز و برگهای پنج لبی
  3. S . wendlandii: بالا رونده با برگهایی که در جوانی به شکل نیزه در بلوغ و پیری ۳ لبی و به رنگ سبز روشن

نیازهای گیاهی پنجه غازی:

  1. نور :نسبت به سایه مقاوم است،گیاه را از معرض اشعه مستقیم افتاب در امان نگهدارید. کمبود نور باعث سبز شدن برگها میشود و در گونه صورتی باعث کمرنگ تر شدن برگ می شود.
  2. دما: حداقل ان در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و حداکثر ان در تابستان ۲۱ درجه است گونه ی صورتی عاشق هوای خنک بوده و قرار دادن این گل در راه پله ی روشن باعث بهبود رنگ آن می شودو
  3. ابیاری :بین دو آبیاری خاک خشک شود ، تا هفته ای یکبار هم مقاوم است. یکبار در هفته در زمستان با اب ولرم ابیاری کنید.ابیاری زیاد از اندازه برای گیاه مضر است.بهتر است با اب کتری سرد شده ابیاری کنید تا لبه ی های برگ قهوه ای نشود.
  4. رطوبت: غبارپاشی روزانه انجام دهید ،اضافه نمودن اب به زیر گلدانی دارای سنگریزه بدون تماس با اب ایجاد رطوبت پایدار میکند. گرچه رطوبت معمولی داخل برای این گل کافی است
  5. تغذیه :هر ماه  یکبار در بهار و تابستان گیاه را با کودهای مخصوص طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.نصف مقدار توصیه شده کافی است.
  6. خاک مناسب: مخلوطی از پیت و کمپوست، گونه ی صورتی عاشق خاک اسیدی هستش و افزودن تفاله چای و اسید هیومیک باعث بهبود رنگ آن می شود.
  7. تعویض گلدان: هر دو سال در بهار است،در صورت سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض ان به تعویض خاک های سطخی با خاک های نو اکتفا کنید.
  8. تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است،در صورت لزوم از پارجه نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کنید.از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید.
  9. تکثیر :گرفتن قلمه ساقه شامل ریشه های هوایی در تابستان.
نکات مهم در مورد نگهداری این گیاه آفات و بیماریهای پنجه غازی:
گاهی ساقه‌های سینگونیوم بیش از اندازه بلند شده و تعداد برگهایش کم می‏شوند. در این حالت فاصله میان برگها زیاد می‏گردد. این موضوع که موجب زشت شدن گیاه می‏شود، به دلیل تاریکی محیط است. با قرار دادنِ گلدان در محل سایه روشن این حالت را از بین ببرید. در سینگونیومهای بزرگ برگهای پایینی زرد گشته و می‏ریزند، زیرا آنها در دوره رشد، به مواد غذایی بیشتری نیاز خواهند داشت. با استفاده از مواد غذایی کمکی آنها را تقویت کنید.
اگر ملاحظه نمودید گیاه شما به طور بی‏رویه رشد کرد و برگهایش کم شدند، نگران نشوید. ساقه‌های بلندش را قیچی کرده و از این ساقه‌ها برای ازدیاد گیاه به روش قلمه ساقه استفاده کنید. تابستان زمان مناسبی برای تکثیر سینگونیوم است. نه تنها با استفاده از ساقه‌هایش و قرار دادنِ این ساقه‌ها در آب یا ماسه، ازدیاد می‏یابد، بلکه از ریشه‌های نابجایی که روی ساقه‌هایش ظاهر می‏گردند، می‏توان آن را زیاد کرد. برای تکثیر با استفاده از ریشه‌های نابجا ساقه‌هایی که تولید ریشه‌های نابجا کرده‌اند، بریده شده و به گلدانی که با مخلوطی از ماسه، خاک و خاکبرگ پر شده، منتقل می‏کنیم.
  1. برگهای زرد و تار عنکبوت در زیر آنها : عامل : کنه ریر قرمز . ولی به علت حساس بودن این گیاه به سم ، غبار پاشی و شستشوی برگها به جای سمپاشی پیشنهاد می گردد
  2. ساقه دراز و منحرف و فاصله زیاد بین دو برگ : عامل : نور کم . درمان : رفع عوامل . مواظب آفتاب مستقیم باشید
  3. برگهای قهوه ای رنگ و شکننده : عامل : هوای گرم و خشک . درمان : حذف برگهای خشک ، محل خنک تر ، دفعات آبیاری زیادتر ، و غبار پاشی
  4. برگها بسیار رنگ پریده و تقریباً شفاف هستند : به تغذیه مصنوعی نیاز دارد . به طور منظم ولی با نصف غلظت توصیه شده تغذیه کنید
  5. برگها رنگ پریده اند : عامل : نور زیاد یا نیاز به تغذیه . گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل و در صورت کوچک باقی ماندن برگها ، تغذیه مصنوعی کنید .
  6. حاشیه برگها قهوه ای ، پژمرده و لوله شده ، انتهای ساقه شروع به پوسیدگی کرده و به طور کلی گیاه در حال افتادن است : عوامل متضادی می توانند عامل آن باشند . اگر هوا سرد است گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید . اگر گیاه تشنه است فوراً آبیاری کنید . همچنین ممکن است آبیاری بیش از اندازه باشد که در این صورت زهکش را بازدید نمایید و آبیاری نکنید تا زمانی که خاک گلدان خشک شود.

نوشته های مشابه