اصلاح خاک رسی سنگین, اصلاح خاک فقیر, بستر کشاورزی, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, عناصر مصرفی گیاهان, عناصر مورد نیاز گیاهان و گلهای زینتی

چطور خاک حاصلخیزی داشته باشیم!

خاک هوموسی
حاصلخیزی خاک
خاک به عنوان بستر پرورش گیاه مهم ترین عاملی است که باید قبل از هر چیز به آن توجه شود. برای داشتن یک باغچه ایده آل اولین موردی که در نظر قرار می گیرد ترکیب بافت خاک است.
بافت خاک
بهترین خاک خاکی است که دارای ترکیب مناسبی از سیلیس،ماسه، رس و کود باشد. در خاک های ماسه ای یا سبک ، نگهداری آب به سختی صورت می گیرد. از طرفی در خاک های رسی که ظرفیت بالایی برای نگهداری آب دارند زهکشی یا خروج آب های اضافی با مشکل روبه رو می شود. مخلوط مناسب این دو نوع خاک ( شنی و رسی) و استفاده از کود حیوانی یا خاکبرگ ترکیب ایده آلی است که موجب حاصلخیزی زمین می شود.
بهداشت خاک
اولین قدم برای حفط سلامت گیاهان باغچه و پیشگیری از خسارت آفات و بیماری ها توجه به بهداشت خاک و نظافت باغچه است. حداقل هر دو هفته یک بار باید باغچه را تمیز کنیم.
تقویت خاک
گیاهان باغچه همزمان با رشد و گلدهی به مواد غذایی کافی احتیاج دارند. معمولا کود حیوانی یا خاکبرگ به تنهایی جوابگوی نیازهای غذایی گیاه نیست به همین دلیل ضرورت دارد از کودهای شیمیایی نیز به مقدار کم استفاده شود.
عناصر مورد نیاز گیاه
سه عنصر فسفر ، ازت و پتاسیم به مقدار زیاد مورد نیاز گیاهان است اما در کنار اینها عناصری چون آهن ، روی ، مولیبدن ، منیزیم ، منگنز و … نیز به مقدار کم باید استفاده شود.
علایم کمبود مواد غذایی
گیاهانی که با کمبود مواد غذایی رو به رو هستند علایمی از خود آشکار می کنند که از روی آن می توان به کمبودهای غذایی گیاه پی برد. معمولا زردی و تغییر رنگ برگ ها ، کوتاه ماندن گیاه و ریزش و کوچک شدن گل و میوه آثاری از فقر مواد غذایی هستند.
برنامه کودپاشی
کود فسفات به سختی در آب حل می شود و جذب آن نیز توسط ریشه به کندی صورت می گیرد. به همین دلیل بهتر است در اواخر زمستان همراه با کودهای پتاسه به زمین داده شود تا به تدریج در آب حل شده و در بهار توسط ریشه جذب گردد. اوایل بهار در دو نوبت به وسیله کود اوره گیاهان را تقویت کنید. خوشبختانه کود اوره به آسانی در آب حل و توسط ریشه جذب می شود. اما گر خوب با خاک مخلوط نشده باشد متصاعد شده و از دسترس ریشه خارج می شود.
سه نوع کود فسفات ، پتاس و اوره را به دو یا سه قسمت مساوی تقسیم نموده و در دو یا سه نوبت به زمین بدهید اما فسفات و پتاس یک بار در طول کشت ( ابتدای کاشت ) کافی است.
عناصر کم مصرف
گیاهان به عناصر دیگری چون آهن ، مس ، منگنز، روی و مولیبدن هم احتیاج دارند اما نیاز گیاهان به این عناصر به مقدار زیاد نیست به همین دلیل اینها را عناصر کم مصرف نامیده اند.
در صورتی که گیاهان ، علایم کمبود را از خود نشان داده و دچار ضعف شوند هر دو هفته یک بار از کودهای کم مصرف استفاده کنید.
روش مصرف کودهای شیمیایی (به جز چالکود)پاششی
کود شیمیایی را ابتدا روی زمین پاشیده سپس با چنگک یا بیلچه زیر و رو کنید تا در اعماق زمین قرار بگیرد.
بعد از کودپاشی حتما زمین را آبیاری کنید.
در صورتی که کود را در آب حل کنید و با آبپاش پای بوته ها بریزید بهتر جذب می شود
یکی دیگر از روش های استفاده از کودهای شیمیایی محلول پاشی روی برگ هاست.برای این منظور باید کود را به دقت در آب حل نموده و روی برگ ها اسپری کنید.در این روش اگر غلظت اوره کود زیاد باشد ، برگ ها دچار سوختگی شدید می شوند.
هیچ فروشنده کود شیمیایی این نکته مهم را به شما نخواهد گفت که: بهترین روش استفاده از کودهای حیوانی با فراوری پوسیده شده است که حتما مراحل پوساندن را رعایت کنید تا هم پی هاش و هم ایی سی(شوری) آن کاهش یابد و هم بافت شیمیایی خاک را حفظ نماید و از خاک شویی برخی از مواد که حاصل معایب استفاده از کود شیمیایی میباشد مصون بماند.
همیشه به یاد داشته باشید هوموس خاک را افزایش دهید افزایش هوموس خاک با تهیه کمپوست از زباله ها و اضافه نمودن به خاک میتواند بهترین و مرقوم به صرفه ترین باشد.
هوموس خاک دارای ریزمغذی ها و مواد آلی میباشد که میتواند رطوبت خاک را نیز حفظ کند.
مطالب مرتبط:

روش پوساندن کود حیوانی گاوی و یا گوسفندی تازه

 روش پوساندن کود حیوانی تازه مرغی و پرندگان:

چرا باید کودهای حیوانی(گاوی،گوسفندی، مرغی) را بپوسانیم؟