اصول صحیح نگهداری از درخت و گیاهان, تقویت گیاهان و درختان, عناصر مصرفی گیاهان, کود دهی مزارع و باغات

نقش اسیدهای آمینه در مقاومت به استرس

اهمیت اسید آمینه از جلوگیری از استرس گیاه!

 

اسیدهای آمینه در مقاومت در برابر شرایط غرقابی، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، مقاومت به آلودگی‌های هوا (سطح بالای اوزن و بارانهای اسیدی) نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در این رابطه می‌توان نقش اسیدهای آمینه در مقاومت به تنش‌ها را در صرفه جویی در مصرف انرژی برای گیاه خلاصه کرد. با مصرف کودهای شیمیایی، آمونیاک وارد خاک شده که در اثر ترکیب با ماده آلفاکتوگلوتارات تولیدگلوتامات یا اسید گلوتامیک را می‌کند که یک اسید آمینه است. در کل واکنش ترکیب آفاکتوگلوتارات + آمونیاک وتشکیل گلوتامات یک مولکول NADH مصرف می‌شود که معادل با سه مولکول ATP است. آلفاکتوگلوتارات ماده‌ای است که در چرخه TCAتولید می‌شود. گلوتامات با یک مولکول آمونیاک ترکیب شده و تولید گلوتامین را می‌کند که این واکنش نیز با صرف یک مولکول ATPهمراه است.
زمانی که گلوتامات و گلوتامین یا سایر اسیدهای آمینه از طریق محلول پاشی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد، هیچ‌کدام از این واکنش‌ها صورت نگرفته و گیاه انرژی را برای بدست آوردن اسید آمینه صرف نمی‌کند. انرژی کسب شده از این طریق می‌تواند صرف مقاومت به تنش‌های محیطی گیاه گردد.
به زبان ساده اسید آمینه باعث آزاد شدن عناصر قابل جذب در خاک شده و ریشه گیاه به راحتی عناصر مورد نیاز را جذب کند و از تنشهای محیطی مثل خشکی،سرما،گرما و…. گیاه را محافظت میکند.
اسید آمینه به صورت کود مایع و پودری در بازار موجود میباشد.

نوشته های مشابه