اصول صحیح نگهداری از درخت و گیاهان, کود دهی مزارع و باغات

فواید محلول پاشی باغات

محلول پاشی کود و فواید آن:

در مورد باغاتی که از روش محلول پاشی استفاده می کننده پتک ها یا گره های تولید شده قویتر و سالمترند و مقاومت بیشتری در مقابل عوامل نامساعد محیطی از جمله سرمازدگی دارند.

در مورد بسیاری از خاک ها بافت خاک بافت مناسبی برای تولید پسته نیست از طرفی خاکهای سست و شنی که دارای درصد بالایی از شن در ترکیب خود هستند مقدار جذب درختان و عناصر مورد نیاز بدلیل آبشویی بالا یا علت های دیگر ممکن است در حد نرمال نباشد و در نتیجه درختان کمبودهای آشکاری را بخصوص در مورد پتاسیم نشان می دهند.

علاوه بر پتاسیم در مورد بسیاری از عناصر دیگر نیز اگر بافت خاک نامناسب باشد و جذب مناسبی وجود نداشته باشد پاشش عناصر از طریق شاخ و برگ می تواند تا حد زیادی جبران مافات کند.

علاوه بر بافتهای سبک بسیاری از باغات دارای بافت فوق العاده سنگین هستند و ریشه رشد چندانی در خاک ندارد و نمی تواند در موعد مناسب عناصر را از طریق ریشه به درختان ضمانت کند و بهر روی در بافتهای فوق العاده سنگین خاک بعلت گسترش کم ریشه جذب عناصر از طریق ریشه کمتر از حد اپتیمم است که محلولپاشی می تواند این نقیصه را تا حد زیادی جبران کند.

درمورد سایر پارامترهای مناسب برای جذب بهینه از جمله اسیدیته یا پی اچ، شوری و … نیز چون جذب عناصر از طریق ریشه ها در حد مناسبی نیست محلولپاشی می تواند بسیار کارساز باشد.

بخوبی به اثبات رسیده است که در مورد بسیاری از بیماریهای از جمله بیماری سرخشکیدگی درختان پسته بخصوص در مورد واریته های فندقی یا اوحدی و همچنین کله قوچی محلولپاشی عناصر به تکرار بخصوص در طول فصل رشد و با کودهای مختلف محلولپاشی بخصوص کودهای حاوی عناصر پتاسیم و کلسیم درصد شیوع این عارضه بسیار کمتر می شود.

اگر بخوبی دقت کنیم در اواخر فصل رشد و نزدیک فصل برداشت در مورد درختانی که محلولپاشی انجام نمی شود درصد سرخشکیدگی بسیار بالاتر است در مقایسه با درختانی که از روش محلولپاشی استفاده کرده باشند.

درمورد اکثر امراض از جمله نماتدها و بسیاری از بیماری هایی که در درختان پسته وجود دارد روش محلولپاشی بصورت مستقیم و یا از طریق تقویت درختان بصورت غیر مستقیم موجب کاهش بیمارهای می شود.

درمورد پسیل پسته که شایع ترین و خطرناکترین آفت موجود در باغات پسته است روش محلولپاشی بخصوص با استفاده از کودهای حاوی عنصر کلسیم می تواند بصورت شگفت آوری موجب کاهش تراکم آفت و طغیان آفت می شود.

درمورد بسیاری از آفات مکنده دیگر هم محلولپاشی با استفاده از کودهای کلسیمی می تواند تا حد زیادی موجب کاهش طغیان آفات شود

نوشته های مشابه