آشنایی با گیاهان زراعی و درختان میوه, بیماریهای گیاهان, پیشگیری از آفات زدگی, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, شناخت-آفات-قارچها-حشره-ها-لارورها-و-ویروسها, کاربرد سموم کشاورزی

بیماریها و آفات مهم درخت انگور(مو)

درخت انگور از قدیم الایام میزبان حمله برخی از آفات و قارچها بوده است. برخی از آفات و قارچها همراه گونه های وارداتی وارد ایران و مناطق تاکستانی می شوند که خساراتی به محصول می آورد و تا شناسایی و نوع خسارت شاید چند سال بطول بیانجامد تا با آن مقابله نمود.
کرم خوشه خوار انگور Lobesia botrana
کرم-خوشه-خوار-انگور

مرفولوژی :
حشره کامل : شب پره با بال باز به عرض ۱۲- ۱۳ میلیمتر . رنگ عمومی بدن قهوه ای و لکه های روشن روی بالها . تخم صدفی زرد متمایل به سفید .
زیست شناسی :
تخمها به صورت انفرادی روی بند خوشه ها  حبه ها قرار میگیرند. سیکل زندگی : ۳۲-۳۶ روز
نحوه خسارت :
لارو سن ۱ از تخم ها خارج شده و تارهای عنکبوت مانند میتند و از غنچه ها تغذیه میکند و سبب خشک شدن و ریزش برگها میشود.لارو نسل دوم از غوره و لارو نسل سوم از حبه های انگور تغذیه میکند.
علاِم خسارت :
اوایل بهار با ظاهر شدن خوشه های گل تارهای عنکبوت مانند لابلای آن که باعث فشرده شدن غوره میشود و لارو ها بر روی غنچه برهم پیچیده شده و غنچه را از بین میبرند.بعد از ظهور غنچه لارو آن را میخورد .
کنترل کرم خوشه خوار انگور
نحوه مبارزه و زمان آن با توجه به زندگی و زمان شروع فعالیت آفت تعیین می شود . با توجه به اینکه در زمستان قسمتی از شفیره ها در زیر علف های خشک و پوسیده در سطح زمین به سر می برند استفاده از یخ آب می تواند به نابودی این بخش از شفیره ها و در نتیجه کاهش آفت در موقع ظهور خوشه های گل کمک کند .
و اما مبارزه با جمعیت نسل بهاره آنها : جمعیت نسل بهاره یعنی همانهایی که که به خوشه های گل آسیب می رسانند معمولا زیاد نمی باشد و خسارت وارده در حدی نیست که نیازی به مبارزه داشته باشد . موقعی که غورها به اندازه عدس و یا حداکثر به اندازه نخود شده اند جمعیت آفت در حدی است که می تواند زیان قابل توجه و نتیجتا کاهش چشم گیر محصول را به دنبال داشته باشد . در این موقع لازم است که با یکی از سموم فسفره مثل آزینوفوس متیل یا زولون به نسبت دو در هزار و یا دیازنیون ۶۰ درصد به نسبت ۱.۵ در هزار مبارزه انجام گیرد
نحوه کنترل زراعی :
  1. انتخاب رقم مناسب
  2. کشت به صورت ردیفی روی داربست
  3. هرس هر ساله مو برای جلوگیری از تجمع شاخه های اضافی
  4. سوزاندن علف های هرز و برگ های خشک در پاییز
  5. شخم عمیق و استفاده از یخ آب زمستانه برای از بین بردن شفیره های زمستان گذران.
کنترل شیمیایی :
توجه : در نسل بهاره خسارت ناچیز است .
سموم فسفره مانند دیازینون ۶۰%  ، آزینفوس متیل .
آفات زنجره درخت انگور
آفت زنجره مو

آفت زنجره مو

یکی از مهمترین آفات درختان مو می باشد که خسارت آن تا ۵۰ درصد نیز می رسد و تقریبا در تمام مناطق زیرکشت مو وجود دارد. خسارت اصلی این آفت در مرحله پورگی آن است که حدود چهار سال به طول کشیده و در این مرحله پوره ها از ریشه درخت تغذیه می کنند. خسارت حشرات بالغ نیز از طریق تخمریزی روی شاخه ها و قطع آوندها می باشد. علائم خسارت شامل کاهش ارتفاع گیاه، کاهش اندازه و  زردی برگ ها و کاهش شدید اندازه خوشه ها و حبه ها است. بوته های شدیدا آلوده خشک می شوند و در شاخه هایی که تخمریزی آفت صورت گرفته، جریان شیره گیاهی دچار اختلال شده و رشد شاخه متوقف می گردد. ظهور حشرات بالغ از خردادماه آغاز شده و بسته به شرایط آب و هوایی هر منطقه تا مهرماه ادامه می یابد.
اقدامات زراعی: انتخاب زمین های سبک و استفاده از ارقام مقاوم، از بین بردن علف های هرز داخل تاکستان، قطع سرشاخه های آلوده و سوزاندن آن ها، یخ آب زمستانه برای از بین بردن پوره های آفت، تقویت درخت از طریق تغذیه مناسب، شخم خاک اطراف بوته ها >>> ادامه مطلب>>>

 

بیماری سرطان ریشه و ساقه مو (گال طوقه)

 

عامل بیماری: Agrobacterium vitis
علایم بیماری:
علایم بیماری ابتدا بصورت غده های ریز و تقریبا کروی روی ریشه، شاخه ،دمبرگ، رگبرگ ،و ساقه بخصوص در نزدیکی طوقه درخت ظاهر می شود.غدهای کوچک به رنگ سفید ،نرم و گوشتی هستند وسپس بزرگ می گردند.سطح خارجی غده ها به علت فساد خارجی به رنگ قهوه ای تا سیاه در می آید که ممکن است در پاییز از خارج به داخل پوسیده شوند و در سال بعد دوباره در همان جا ظاهر می گردند.خوشه های درختان مبتلا اغلب تنک هستند و گاهی روی شا خه ها آلوده می خشکند.

بیماری-سرطان-ریشه-و-ساقه-مو

مبارزه:
برای کنترل این بیماری رعایت موارد زیر ضروری است:
  1. انتخاب قلمه سالم از موستان سالم.
  2. عدم ابیاری موستان سالم با آبی که از موستان آلوده می گذرد.
  3. مبارزه با حشرات ریشه خوار بالاخص لارو زنجره مو در خاک.
  4. هرس شاخهای آلوده و ضد عفونی ادوات باغبانی با محلول ده درصد هیپوکلریت سدیم یا محلول یک در هزار سوبلیمه.
  5. کشت ذرت یا سایر غلات در زمینهای آلوده به مدت چند سال.

 

 

سفیدک پودری مو یا انگور Grapevine powdery mildew
سفیدک-پودری-انگور
علایم :
  1. پوشش پودری یا گرد آلود خاکستری در دو سطح برگ .
  2. پیچ خوردگی برگ .
  3. ترد و شکننده شدن دمگل و دمبرگ .
  4. لکه های پَر مانند به رنگ تیره در سرشاخه ها .
  5. خوشه ها : حبه ترک خورده و پوسیده و گاهی نقش مشبک در سطح حبه بوجود می آید .
  6. در آخر فصل رشد روی میو.ه ها کلیستوتس تشکیل می شود .
 
عامل :
Uncinula necator جنسی
  1. ریسه تولید چنگک –› زائده گوه ای شکل –› نفوذ به کوتیکول –› تولید مکینه .
  2. کنیدیوفرهای چند سلولی و کنیدی بی رنگ و استوانه ای شکل .
  3. کلیستوتس ابتدا سفید رنگ –› زرد –› قهوه ای . دارای زوائد سر عصایی و حاوی ۴ تا ۶ آسک .
چرخه :
زمستانگذرانی در جوانه های خفته بصورت ریسه و کلیستوتس در اندام های آلوده –› آلودگی جوانه های درحال رشد –› میسلیوم به حالت کمون –› فصل بعد –› پوشیده شدن شاخه های جوان در حال رشد با ریسه های سفید رنگ . در اینجا دو حالت ممکن است اتفاق بیافتد : یا –› تولید کنیدی –› پخش با باد –› آلودگی موهای مجاور. یا –› تولید کلیستوتس –› آزاد شدن آسکوسپور در بهار –› آلودگی بافت .
مبارزه :
  1. سم پاشی با گوگرد وتابل ، تریمیدال ، کالکسین .
  2. عملیات به زراعی –› آفتابگیری بوته ها ، ایجاد ردیف ، ممانعت از ایجاد سایه زیاد .
  3. استفاده از ارقام مقاوم .

 

 

بیماری سفیدک داخلی(کرکی یا دروغی)

 

سفیدک-داخلی-انگور

عامل بیماری:
ریسه قارچ عامل بیماری زا Plasmopara viticola  بدون جداره عرضی بوده و فقط حیف های پیر آن  ممکن است گاهی دارای جداره عرضی باشند . قطر ریسه از یک تا ۶۰ میکرون متغییر است فرم جنسی آن اوسپور و فرم غیر جنسی آن زئسپور نام دارد .این بیماری در مناطقی که رطوبت بالاست شیوع دارد . سفیدک داخلی به برگ ها ؛ میوه ها و شاخه ها ی مو صدمه می زند و در اثر مرگ بافت مورد حمله خسارت بیماری ممکن است به ۵۰ تا ۷۵ درصد محصول برسد یا اینکه آن را به طور کلی نابود کند .
علایم:
علایم بیماری روی شاخه، برگ، گل، حبه و سرشاخه های جوان مشهود است ولی بارزترین نشانه های بیماری روی خوشه دیده می شود و بیشترین خسارت هم از آلودگی خوشه ها ناشی می شود.روی سطح حبه های آلوده علایم به راحتی قابل تشخیص است. پوشش سفید متمایل به خاکستری (بور) روی حبه ها به خصوص در اطراف دم گاه آن ها که توده میسلیوم و کنیدی های قارچ عامل بیماری است، به وجودمی آید. زیر پوشش یاد شده در سطح پوست حبه ها لکه های نکرونیک دیده می شود که رنگ آن ها قهوه ای متمایل به تیره است. صدمه قارچ به پوست و نکروز شدن آن ها باعث ترکیدگی حبه ها می شود و راه نفوذ قارچ های دیگر را فراهم می سازد. حمله بیماری به دانه  ها در اوایل تشکیل باعث ریزش زیاد از حد حبه های تازه تشکیل شده و خوشه تنک می شود آلودگی خوشه ها موجب ریزش حبه ها، کثیف شدن و ترکیدگی آن ها می شود و گاهی همراه با پوسیدگی و ترکیدگی همراه است.نشانه های بیماری روی تمام قسمت های سبز درختان به خصوص روی برگ ها، جوانه ها وخوشه ها دیده می شود. برگ ها از همان ابتدا تا موقعی که به طور کامل برسند، مورد حمله قرار می گیرند، ولی وقتی طول آن ها بین ۲ تا ۳ سانتی متر باشد بسیار حساس است و با افزایش سن برگ ها از حساسیت آن ها کاسته می شود. نخستین علایم بیماری روی برگ به طور معمول در سطح بالایی آن ظاهر می شود. لکه های بیماری معمولا در وسط و گاهی در حاشیه پهنک به صورت لکه هایی رنگ پریده بروز می کند و خیلی زرد است و حالت شفاف روغنی به خود می گیرد. در سطح زیرین برگ در محل لکه های روغنی در هوای مرطوب، لکه هایی پیدا می شود که سطح آن ها پوشیده از قارچ است و حالت کرکی و پنبه ای دارد. پهنک برگ در محل لکه ها خیلی زود قهوه ای می شود و اندام های غیرجنسی خشک موجب انهدام قسمت هایی از پهنک برگ می شود. برگ های مسن اگر مورد حمله قرار گیرد لکه ها کوچک و زاویه دار می شود و برگ حالت موزائیکی به خود می گیردحبه های انگور از همان اوایل پیدایش تا وقتی اندازه آن ها به ۵/۲ تا ۳ میلی متر می رسد آلوده می شود. حبه های بزرگ معمولا مورد حمله قرار نمی گیرد و چنان چه آلوده شود قهوه ای، چروکیده و خشک می شود. سرشاخه های مبتلا، ضخیم و بدشکل می شود و ممکن است انتهای آن ها پیچیدگی پیدا کند و روی آن ها پوشش سفید قارچ ظاهر  شود که مانند دیگر اندام ها باعث قهوه ای شدن و خشک شدن آن ها می شود. عامل بیماری قارچی به نام Plasm opara viticola است
چرخه بیماری:عامل سفیدک مو زمستان را به صورت اووسپور در داخل برگ های مرده و گاهی در میوه و شاخه مرده می گذراند.در برخی از نقاط قارچ ممکن است زمستان را به صورت ریشه در شاخه های آلوده نیز بگذراند.برگ های مرده در زمستاه می پوسند و اووسپور ها را آزاد می کنند . در شرایط بارانی فصل بهاراووسپور ها به وسیله باران و یا باد بر روی گیاهان منتقل شده اند و یا در سطح خاک هستند جوانه می زنند .  اسپوری که دراثراین جوانه زدن تولید می شود؛ زئسپور هایش با آب و باد به برگ های خیس نزدیک به سطح خاک منتقل می شوند و آنها را آلوده می کنند. رخنه قارچ از طریق روزنه های زیر برگ انتقال پیدا می کند ؛ سپس ریسه در داخل فضا های بین سلولی برگ منتشروبا فرستادن هوستوریم های کروی به داخل سلول ها مواد غذایی خود را کسب می کنند ریسه ها به رشد خود ادامه داده و وقتی که فضای خالی بین روزنه ها در زیر ایجاد می شود درپشت برگ تولید توده ای از قارچ می کند . ضمن پیشرفت بیماری سلولهاپلاسمیده گشته از بین می روند وهیف ها توسط باد و باران پخش وبه گیاهان مجاور انتقال پیدا می کنند . وقتی اسپورانژیوم ها در سطح خیس برگ قرار می گیرند جوانه زده سپس از طریق روزنه ها آلودگی های ثانویه را بوجود میاورند.
مبارزه:
زهکشی تاکستان به منظور کاهش رطوبت وهرس سر شاخه های آلوده  وجمع آوری و زیر خاک کردن یا سوزاندن برگ ها  واستفاده از واریته های مقاوم  واستفاده از قارچکشهای کاپتان زینب مانب و محلول بردو
مبارزه شیمیایی:
 مبارزه شیمیایی در مناطقی که بیماری شیوع دارد بهترین روش مبارزه است. قارچ کش های معدنی مانند نمک های مس، دی تیوکار بامات ها و گروه فتالمیدها به عنوان سم پاشی های پیش گیری کننده توصیه می شود. قارچ عامل بیماری در برابر این قارچ کش ها مقاومت نشان نمی دهد و مدت دوام قارچ کشی آن ۷ تا ۱۰ روز است.۲ گروه از قارچ کش های سیستمیک روی سفیدک داخلی مو بسیار موثر است. وقتی آن ها را به کار ببریم وارد گیاه می شود و ۳ خاصیت دارد. بر اثر بارندگی قارچ کش ها از بین نمی رود، خواص معالجه کنندگی دارد و بالاخره اندامی که بعد از سم پاشی تشکیل می شود از آلودگی به بیماری آن ها جلوگیری می کند. فواصل مصرف آن ها حدود ۱۴ روز است. فسفو تیل آلومینیوم و متالاکسیل از این ۲ گروه است مصرف مداوم این قارچ کش ها باعث ایجاد مقاومت در قارچ عامل بیماری می شود بنابراین نبایدچند سال پشت سر هم تنها از این قارچ کش ها استفاده کرد.
کنترل:
  1. کاپتان wp 50 % و ۳ درهزار
  2. زینب wp 80 % و ۳-۲.۵ درهزار
  3. مانب wp 80 % و ۲.۵- ۲ درهزار
توصیه‌ها: نوبت اول سمپاشی قبل از گلدهی و تکرار آن هر ۱۰- ۷ روز بر اساس نیاز انجام شود. هرس  سبز در کاهش بیماری موثر است..
بیماری ویروس برگ باد بزنی مو
عامل بیماری: Grapevine fanleaf virus
علایم بیماری :
  1. روی پایه های مبتلا شاخه های کوتاه و برگها می شوند.
  2. روی برگها لکه هایی ظاهر شده و میوه های ریز خوشه در اوایل فصل می ریزند گاهی حبه های انگور بی دانه میشوند.
مبارزه:
انتخاب قلمه سالم و ضد عفونی خاک با بکار گیری متیل بروماید به نسبت ۴۰۰ تا ۸۰۰ کیلو در هکتار
یکماه قبل از موستان در مبارزه علیه این بیماری موثر است.
بیماری آنتراکنوز مو
عامل بیماریSphaceloma ampelinum :
علایم بیماری:
بیماری در قسمتهای هوایی وجوان مودیده می شود .روی ساقهِ-دمبرگ-پیچک لکه های قهوه ای رنگ بیضی شکل ایجاد می شود که اغلب توسعه انها توسط لایه چوب پنبه ای محدود می شود.
روی برگ لکه های مدوربه صورت بافت مرده(نکروتیک)ایجاد می شود و در صورتی که برگ خیلی جوان باشد ناحیه آلوده بعد از خشک شدن از متن برگ جدا شده و برگ منظره غربالی میگیرد.
روی حبه ها ی انگورلکه های گرد به رنگ قهوه ای با حاشیه تیره ظاهر می گردد .لکه ها ممکن است به هم متصل شده لکه های بزرگ و نا منظمی به وجود می آ یند.
مبارزه:
  1. کشت ارقام مقاوم مانند نیا گارا – کنکورد
  2. هرس شا خه های آلوده
  3. سم پاشی در دو نوبت زمستان با محلول سولفات مس پنج در صد و در بهار با کپتان و یا توپسین به نسبت دودر هزار

 

بیماری پوسیدگی سیاه مو

 

عامل بیماری: Guignardia bidwellii
علایم بیماری:
در اواخر بهار لکه های متعدد گرد و پراکنده به رنگ قرمز در برگها ایجاد می شود. لکه ها غالبا در سطح رویی برگ ودر بین رگبرگها ایجاد می گردند. زمانی که اندازه لکه ها به ۲ تا ۳ میلیمتر می رسد به رنگ قهوه ای یا خاکستری با حاشیه ی سیاه در می آ یند.
Phyllostcta در سطح لکه ها پیکنیدیوم های جنس به صورت نقاط سیاه به شکل حلقه نزدیک به حاشیه لکه های قهوه ای ایجاد می گردند.
روی شاخه- پیچک – دمبرگ – محوراصلی و رگبرگها لکه هایی فرو رفته به رنگ بنفش مایل به سیاه ظاهر می شوند و حاوی پیکنیدیوم های پراکنده هستند.لکه ها روی حبه های انگور نیز در زمانی که رشدشان به نصف رسیده باشد بوجود می آیند.
این لکه ها در ابتدا تقریبا سفیدند ولی به زودی با یک حلقه قهوه ای با حاشیه سیاه احاطه می شوند.
پیکنیدیوم های سیاه نیز در سطح لکه های حبه انگور ایجاد می گردند.
در نهایت تمام حبه ها به سرعت پوسیده و چروکیده شده و به رنگ سیاه در می آیند.
مبارزه:
سمپاشی موستان ها در سه بار با به کارگیری بنومیل یا فربام دو درهزار درست قبل از شکوفه دهی و بلا فاصله بعد از شکوفه دهی وهمچنین دوهفته بعد از سمپاشی دوم بیماری را کنترل می کند.
کاپتان فولیت تریادیمفون و قارج کشهای مسی نیز علیه این بیماری موثرند.

 

سفیدک سطحی  انگور

 

اوزوم چورو

عامل بیماری:  فرم جنسی   Uncinula necato
  فرم غیر جنسی  Oidium tuckeri
علائم:
علائم این بیماری در حبه های انگور بصورت لکه های نکروتیک شبکه ای ظاهر شده که بتدریج از کپک سفید پوشیده شده و شکاف بر می دارند، در برگها بصورت نقطه های نکروتیک، لکه های بیرنگ شفاف و کپک پودری سفید خاکستری در سطح فوقانی نمایان می شود. محور اصلی خوشه و دم میوه علفی، نکروز شده و شاخه های جوان به سبب آلودگی، رشد نامنظم داشته و کوتاهتر و ضعیف می باشند.
بیولوژی:
  فرم جنسی پاتوژن یک آسکومیست و فرم غیر جنسی یک دئوترومیست است. پاتوژن بصورت میسلیوم روی شاخه ها و همچنین بصورت اندامهای جنسی(کلیستوتسیوم) در برگ های ریخته شده پای درختان زمستان گذرانی می کنند. در فصل بهار آلودگی توسط میسلیوم شروع می شود. از میسلیوم های  موجود در سطح میزبان کنیدیوفور های حامل کنیدی ها منشا می گیرند و کنیدی ها پس از جدا شدن از کنیدیوفور ها توسط باد و دیگر ناقلین جابجا شده و آلودگی بدین صورت در فصل بهار و تابستان انتشار می یابد. آلودگی در دمای ۳۵-۵ درجه سانتی گراد و در رطوبت بالای ٪۳۰ امکان پذیر است. دمای اپتیمم برای آلودگی ۲۵ درجه سانتی گراد است. باران سبب توقف فعالیت پاتوژن می شود.
مبارزه زراعی:
مبارزه زراعی عبارت است از انتخاب پایه‌های مقاوم به بیماری. رسپس های آمریکایی به این بیماری نسبتا مقاوم بوده و خیلی بندرت آثار بیماری را نشان می‌دهند. خاصیت ابتلا به بیماری سفیدک در گونه‌های آمریکایی تقریبا صفر است. بنابراین می‌توان با استفاده از این گونه‌ها و واریته‌های مشتق از آنها کاملا از بیماری جلوگیری کرد. امروزه در بیشتر بنگاههای کشاورزی آمریکا و فرانسه مشغول ایجاد و تهیه گونه‌های هیبرید مقاوم به این بیماری هستند و تاکنون قدمهای موثری در این راه برداشته شده است.
مبارزه شیمیایی:
شدت خسارتی که به وسیله بیماری سفیدک مو بوجود می‌آید موجب شده است که یک سلسله تحقیقات موثر دامنه‌داری از نظر مبارزه عملی و اطمینان‌بخش انجام می‌گیرد. برای این کار از ترکیبات و مواد شیمیایی مختلفی استفاده به عمل آمده است که می‌توان به گوگرد ، الوزال ، کاراتان اشاره کرد.
  1. سمپاشی موستان ها در سه بار با به کارگیری بنومیل یا فربام دو درهزار درست قبل از شکوفه دهی و بلا فاصله بعد از شکوفه دهی وهمچنین دوهفته بعد از سمپاشیدوم بیماری را کنترل می کند.
  2. کاپتان فولیت تریادیمفون و قارج کشهای مسی نیز علیه اینبیماری موثرند.

 

 

پوسیدگی خاکستری انگور

 

بیماری-خاکستری-مو

 عامل بیماری: cinereaBotrytis
علا یم بیماری:
در اواخر بهار لکه های متعددوپراکنده میگردد.به رنگ قرمز در برگها ایجاد می شود. لکه ها غالبا در سطح رویی برگ ودر بین رگبرگها ایجاد می گردند. زمانی که اندازه لکه ها به ۲ تا ۳ میلیمترمی رسد به رنگ قهوه ایی خاکستری با حاشیه ی سیاه در می آ یند.
Phyllostcta در سطح لکه ها پیکنیدیوم های جنس به صورت نقاط سیاه به شکل حلقه نزدیک به حاشیه لکه های قهوه ای ایجاد می گردند.
روی شاخه- پیچک – دمبرگ – محوراصلی و رگبرگها لکه هایی فرو رفته به رنگ بنفش مایل به سیاه ظاهر می شوند و حاوی پیکنیدیوم های پراکنده هستند.
لکه ها روی حبه های انگور نیز در زمانی که رشدشان به نصف رسیده باشد بوجود می آیند.
این لکه ها در ابتدا تقریبا سفیدند ولی به زودی با یک حلقه قهوه ای با حاشیه سیاه احاطه می شوند.پیکنیدیوم های سیاه نیز در سطح لکه های حبه انگورایجاد می گردند.در نهایت تمام حبه ها به سرعت پوسیده و چروکیده شده و به رنگ سیاه در می آیند.
شکوفه های جوان معمولا بسیار حساس به عفونت است. یک یا شکوفه های متعددی در یک خوشه ممکن است مبتلا شود. انفجار (BROWNING و خشک کردن) که ممکن است گسترش به پایین  وساقه گل.که باعث عفونت میوه میشود. که تصویر را که بزرگ ترمیبینیدانگار به سرعت در حال رشداست.. میوه های آلوده باقی مانده بر روی گیاه معمولا خشک ، “مومیایی” و تبدیل شدن به تحت پوشش با خاکستری، اسپورها میگردد. گرد.
بحرانی ترین دوره برای استفاده از قارچ کش برای کنترل کپک خاکستری در طول شکوفه است. این نکته مهم به خاطر داشته باشید که با توجه به قارچ کش برنامه های کاربردی برای کنترل این بیماری مهم است.
کنترل:
  1. انتخاب یک سایت کاشت با زهکشی خوب خاک و گردش هوادر. گیاهان باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد.. ردیف بوته با جهت باد غالب باعث ترویج خشک شدن سریع تر از شاخ و برگ و میوه.میشود.
  2. لایه خوبی از مالچ کاه (یا مواد دیگر) بین ردیف ها و یا در اطراف ریشه گیاهان بریزید.که میتواند به عنوان یک حفاضی بین خاک وگیاه باشد.
  3. فاصله مناسب از گیاهان و زمان بندی برنامه های کاربردی کود نیز مهم هستند. برنامه های کاربردی بیش از حد کود نیتروژن ، به ویژه در بهار قبل از برداشت، می تواند مقادیر بیش از حد شاخ و برگ متراکم تولید می کنند. سایه میوه توسط شاخ و برگ ضخیم مانع از خشک شدن سریع میوه در طول دوره مرطوب و ایجاد شرایط ایده آل برای توسعه بیماری می باشد.
  4. کنترل خوب علف هرز بسیار مهم است. علف های هرز جلوگیری از حرکت هوا در تاج پوشش بوته میکند. این زمان خشک کردن گل و میوه جات را کند می کند و احتمال عفونت را افزایش می دهد.. جمع آوری از تمام میوه های بیماراز میوه های سالم رو انجام بدید.. دسته میوه با مراقبت برای جلوگیری از کبودیبیشترومهار آن هم. در یخچال به سرعت در ۳۲ تا ۵۰ درجه فارنهایت قارچ کپک و قارچ به رنگ.
  5. قارچ کش ها، ابزار مدیریت بیماری های مهم در کشت تجاری هستند.، اما به طور کلی موثر واقع نمیشوند.

 

 پوسیدگی سیاه انگور

 

بیماری-پوسیدگی-سیاه-موبیماری-پوسیدگی-سیاه-مو-برگ

عامل بیماری: Guignardiabidwellii
درانگور پوسیدگی سیاه و سفید در شرق آمریکای شمالی نشات گرفته است ، اما در حال حاضر در بخشهایی از اروپا ، امریکا ، جنوبی و آسیا رخ می دهدکه می تواند باعث از دست دادن محصول کامل در آب و هوای مرطوب و گرم ، شود ، اما عملا ناشناخته در مناطق با تابستانهای خشک است
علایم بیماری:
  1. در اواخر بهار لکه های متعدد گرد و پراکنده به رنگ قرمز در برگها ایجاد می شود. لکه ها غالبا در سطح رویی برگ ودر بین رگبرگها ایجاد می گردند. زمانی که اندازه لکه ها به ۲ تا ۳ میلیمتر می رسد به رنگ قهوه ای یا خاکستری با حاشیه ی سیاه در می آ یند.
  2. Phyllostct در سطح لکه ها پیکنیدیوم های جنس به صورت نقاط سیاه به شکل حلقه نزدیک به حاشیه
  3. لکه های قهوه ای ایجاد می گردند.روی شاخه- پیچک – دمبرگ – محوراصلی و رگبرگها لکه هایی فرو رفته به رنگ بنفش مایل به سیاه ظاهر می شوند و حاوی پیکنیدیوم های پراکنده هستند.
  4. لکه ها روی حبه های انگور نیز در زمانی که رشدشان به نصف رسیده باشد بوجود می آیند.
  5. این لکه ها در ابتدا تقریبا سفیدند ولی به زودی با یک حلقه قهوه ای با حاشیه سیاه احاطه می شوند.پیکنیدیوم های سیاه نیز در سطح لکه های حبه انگورایجاد می گردند.در نهایت تمام حبه ها به سرعت پوسیده و چروکیده شده و به رنگ سیاه در می آیند.
چرخه بیماری:
زمانی که هوا مرطوب است ، ascospores تولید و در سراسر بهار و تابستان منتشر شد باعث عفونت اولیه است. قارچ پوسیدگی سیاه و سفید نیاز به آب و هوای گرم برای رشد مطلوب نیاز دارد. آب و هوای خنک رشد آن را کند می کند. یک دوره ۲ تا ۳ روز پس از باران ، نم نم باران ، و یا مه نیز مورد نیازاست برای عفونت.تحقیقات نشان داده است که ascospores منبع مهمی از عفونت اولیه در بهار هستند. بهار در خلال آب و هوای مرطوب ، pycnidia “در بافت های آلوده جذب آب و conidia فشرده خارج میشه.. ” Conidia نیزدر صورت تصادفی اتفاقی با آ ب باران میتواند هر گونه بافت جوان را در کمتر از ۱۲ ساعت در دمای بین ۶۰-۹۰ درجه آلوده است.
ضایعات قهوه ای نسبتا کوچک بر روی برگ های آلوده توسعه  میابد.و در عرض چند روز بدن کوچک سیاه و سفید کروی مانند(pycnidia) از آنها برآمده میشود.. طویل ضایعات سیاه و سفید بر روی دمبرگ بیشتر میشه.و در نهایت ممکن است این اندام ، کمربند مانندباعث آسیب دیده برگ wilt.Shoot ودر نهایت باعث ایجاد عفونت شود. این ضایعات ممکن است به شکستگی ساقه توسط باد ، و یا در موارد شدید ، ممکن است کشتن شاخه های جوان altogether4 بیانجامد
عفونت میوه جدی ترین مرحله از این بیماری است و ممکن است منجر به از دست دادن قابل توجه اقتصادی میشود. که در نهایت انگور به چروک شدن و تبدیل به سخت بدن مانند کشمش سیاه تبدیل میشود.
 مبارزه:
  1. سمپاشی موستان ها در سه بار با به کارگیری بنومیل یا فربام دو درهزار درست قبل از شکوفه دهی و بلا فاصله بعد از شکوفه دهی وهمچنین دوهفته بعد از سمپاشیدوم بیماری را کنترل می کند.
  2. کاپتان فولیت تریادیمفون و قارج کشهای مسی نیز علیه اینبیماری موثرند.

 

مقاله مرتبط:تشخیص و مبارزه با آفات و بیماریهای مهم انگور