آشنایی با گیاهان زراعی و درختان میوه, اصول صحیح نگهداری از درخت و گیاهان, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, روش های کشت و برداشت, شناخت-آفات-قارچها-حشره-ها-لارورها-و-ویروسها, کود دهی مزارع و باغات

آشنایی با درخت انگور و تغذیه ، آفات و بیماری های آن

گیاه شناسی انگور :

دارای بخش های زیر است
ریشه،ساقه،شاخه،برگ،گل،میوه
آب و هوای مورد نیاز مو
طول دوران رشد مو بین ۶-۵ ماه در سال بوده و در این مدت به نور کافی و گرمایی در حدود ۱۸ درجه سانتی گراد احتیاج دارد.سرمای پایین تر از ۲۰ درجه  زیر صفر و گرمای بالاتر از ۴۲ درجه سانتیگراد برای انگور مضر است. دمای مطلوب برای رشد و نمو انگور در تابستان و بهار بین ۱۰ تا ۳۰ درجه است.وبرای خواب زمستانه به سرمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد به مدت ۲ تا ۳ ماه نیازمند است.تابش نور خورشید به حد کافی عامل بسیار موثر در ارتقای کیفیت میوه انگور میباشد.
روش های تکثیر
از طریق بذر،قلمه،خوابانیدن،و پیوند زدن تکثیر می یابد.
تغذیه
الف)کودهای دامی
کود دامی کاملا پوسیده بدون بذر علف های هرز به میزان ۳۰-۲۰ تن از طریق چالکود در عمق ۶۰-۲۰ سانتیمتری پای بوته ها در فصل پاییز وندرتا در فصل بهار به مدت ۴-۳ سال یک بار مورد استفاده قرار می گیرد.
ب)کودهای شیمیایی
ازت
فسفر
پتاسیم
نیاز آبی مو
بوته های مو برای حداکثر رشد،با توجه به آب و هوا نوع خاک محل کاشت و میزان بارندگی های سالیانه بایستی ۱تا ۴ بار در سال آبیاری شوند هربار آبیاری باید به اندازه ای باشد که خاک در عمق ۵/۱ -۱ متری که محل انتشار ریشه است مرطوب شود.
روش های مختلف هرس مو
هرس کوتاه
در صورتی که روی شاخه میوه دهنده بیش از ۲تا ۳ جوانه باقی نماند آن را هرس کوتاه می نامند.این نوع هرس برای ارقام ضعیف و بوته هایی که زمین های فقیر،کم عمق،شنی،خشک یا بایر کاشته شوند ویا در موهای بیمار و آفت زده در سال قبل ضعیف شده باشند،برای تقویت پایه ها و ترمیم درخت مورد استفاده قرار می گیرد.
هرس بلند
در این هرس شاخه های میوه دهنده بعد از هرس ۳ تا۱۲ جوانه خواهند داشت.ارقام رومیزی عموما هرس طویل می شوند تا محصول آن زیادتر و درصد قند پایین تر باشد زیاد بودن قند در ارقام تازه خوری زیاد به طبع مصرف کنندگان نمی باشد.ارقامی که جوانه های پایین بارده نیستند لازم است هرس طویل شوند مانند رقم کشمش یا سلطانی
فصل هرس
در دوفصل انجام می گیرد.هرس خشک در فصل خواب واستراحت بوته ها و هرس سبز در تابستان در دوره فعالیت گیاه  است.هرس خشک را ۱۵ تا ۲۰ روز قبل از باز شدن جوانه ها در بهار نمی توان انجام داد
هرس سبز
هرس سبز عبارت است از کوتاه کردن شاخه های پر رشد،حذف شاخه های نابجا،پاجوش ها،نرک ها و حذف سرشاخه های بارده که کلا بعد از بیداری مو که شروع به رشد می کنند موجب ضعیف شدن بوته می شوند باید قبل از اینکه طول آنها به ۱۵ سانتیمتر برسد حذف شوند..
هرس ریشه
ریشه هایی که در سطح خاک می رویند اگرچه به جذبب مواد غذایی کمک میکنند ولی با پیدایش آن ها قسمتی از ریشه های عمقی از بین می روند لازم است  هرسال خاک اطراف تنه را کنار زده چنان که از این گونه ریشه ها وجود داشته باشد باید هرس شوند.هرس ریشه در دیم حایز اهمیت است.
هرس فرم تاکستان ها در ایران
۱-هرس موهای خزنده یا خوابیده
۲-هرس پاچراغی
۳-هرس شکل دیواری یا بادبزنی
۴-سیستم دیواری یا سیمانی
۵-سیستم کوردون یا ریسمانی
۶-هرس فرم آلاچیق یا پرکولا
۷-سیستم چتری
آفات درختان مو
کرم خوشه خوار انگور،کرم برگ خوار انگور،زنجره مو و کنه نمدی مو
بیماری ها درخت انگور
بیماری سفیدک داخلی مو
بیماری بیماری لکه سیاه برگ مو
بیماری پوسیدگی خاکستری مو
بیماری سفیدک سطحی مو
علف های هرز
علف های هرز انگور شامل پهن برگ ها و نازک برگ های یک ساله و چند ساله می باشد.علف های هرز بر سر جذب آّ ،مواد غذایی وفضای ریشه با درختان رقابت می کنند.همچنین بسیاری از علف های هرز،میزبان برخی آفات و بیماری ها می باشند که باید با آن ها مبارزه علمی صورت پذیرد.