پیشگیری از آفات زدگی, تقویت گیاهان و درختان, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, عناصر مصرفی گیاهان

چگونه میتوان از ریزش میوه سیب جلوگیری کرد؟

عموما” در سالی که درختان سیب و یا گلابی پر از شکوفه گل میشوند همه آنها تبدیل به میوه نشده و ریزش میکنند این اختلاف بسیار گل و میوه امری طبیعی محسوب میشود. طبق تحقیقات پرفسور Friedrich چناچه ۴ تا ۶ درصد گلها در سیب و گلابی و ۱۰ تا ۲۰ درصد گلها در گیلاس و هلو و زردآلو به میوه تبدیل شوند در آن سال محصول خوبی در انتظار باغداران خواهد بود. در ادامه نتیجه گرفت که رابطه مستقیمی بین تعداد دانه در درون میوه سیب و ریزش میوه آن وجود دارد چنانچه تعداد دانه های درون میوه بالغ بر ۲ عدد گردد، بعلت کمبود میزان هورمون مترشحه این میوه‎ها ریزش حاصل می کنند و اگر همه دانه های درون میوه که حداکثر به ۱۰ عدد میرسند تکامل پیدا کنند بعلت کوچک بودن دانه های باز هم میزان تولید هورمون کم شده و سبب ریزش میوه می گردد و اگر دانه ها حد متعادل بین ۵ تا ۷ دانه باشند ریزش کمتر و در نهایت محصول بیشتر خواهد بود.

حالا سایر عوامل تاثیر گذار در رسیدن میوه سالم را در نظر نگیریم عامل ریزش میوه مهمترین قسمت در برداشت و عرضه محصول به بازار خواهد بود مقایسه شود فروش میوهای ریزش کرده یا باصطلاح بادریز با میوه های چیده شده که تقریبا” اختلاف قیمت سه برابر میباشد.

برای ریزش بیش از حد میوه درختان دلایلی وجود دارد و این ریزش عامل مهم در تعیین مقدار محصول قابل برداشت می باشد. همه میوه ها در بیشتر شرایط دچار ریزش مستمر بعد از گلدهی نمی شوند.و عوامل زیادی از جمله موارد زیر دخیل هستند :
عوامل محیطی ( باد شدید ، دمای کم و یا زیاد ، رطوبت … )

  1. ژنتیکی ( ارقام حساس و یا مقاوم به ریزش … )
  2. هورمونی ( اثرات هورمون اکسین ، سیتوکنین ، جیبرلین … )
  3. برخی آفات و بیماری ها ( مانند کرم سیب و پوسیدگی مغز میوه …   )
  4. نوع تغذیه ( عناصری چون ازت ، روی ، بر … )
بطور کلی محققان شایع ترین دلیل ریزش میوه را عدم تلقیح مناسب در زمان گرده افشانی میدانند. و وفور میوه در درخت و باغ را ، همین عامل لقاح تعیین میکند. حتی ریزشهای بعدی نیز در اثر عدم لقاح مناسب ارزیابی میکنند . بطوریکه عدم لقاح موجب ریزش صد در صدی میوه میشود و لقاح ناقص با توجه به ساختار گل در درخت سیب که میبایست ده عدد تخم یا دانه در داخل میوه تشکیل شود با وجود کمتر از ۵ تخم ، ریزش میوه در تابستان حتمی خواهد بود. بدین جهت سایر عوامل موثر در ریزش را که عوامل خارجی در بالا ذکر شد در اهمیتهای بعدی قرار خواهند گرفت.
مطالب مرتبط:
  1. مصرف کود ۲۰-۲۰-۲۰ با| NPK| 12-12-36
  2. انواع مصارف کودهای شیمیایی ان پی کا NPK
  3. بهترین زمان مصرف ازت یا (نیتروژن) در مراحل مختلف رشد گیاهان
  4. در چه شرایطی باید از محلول پاشی کود استفاده کرد؟
  5. زمان و نحوه کوددهی در باغات
  6. نکات مهم در تغذیه گیاهان
  7. کودهای فسفردار (P)
  8. کودهای پتاسیم دار(K)
  9. کودهای ازت دار (N)
  10. زمان و نحوه چالکود کردن