دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, کود دهی مزارع و باغات

نکات مهم در تغذیه گیاهان

نکات مهمی که باید در تغذیه گیاهان باید در نظر گرفت!

  1. همیشه ریزش گل‌ها و میوه‌های جوان نشان از کمبود عناصر عذایی نیست این پدیده خود تُنکی نام دارد و یک امر طبیعی می‌باشد.
  2. بطوریکه در درختان میوه دانه دار فقط ۵ تا ۸ درصد، در درختان میوه هسته دار ۱۰ تا ۲۰ درصد و در مرکبات تنها ۳ تا ۵ درصد از گل‌ها به میوه تبدیل می‌شوند.
  3. نکته‌ی دیگر این که ریزش گل و میوه‌های جوان در درختانی که میوه‌های کوچک دارند (گیلاس و آلبالو) مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در میوه‌های درشت نظیر سیب، گلابی، هلو و شلیل بویژه قبل از برداشت می‌تواند موجب تلفات سنگین گردد.
  4. استفاده بیش از حد از نیتروژن در درختان سیب باعث بروز پدیده‌ی آبگزیدگی در میوه‌ها می‌شود.
  5. استفاده بیش از حد از نیتروژن در درختان “به” و “گلابی” احتمال آلودگی شاخه‌ها به بیماری آتشک را افزایش می‌دهد.
  6. کمبود بُر در آلو موجب ترشح صمغ در درختان می شود.
  7. یک پدیده نامطلوب در آلبالو و گیلاس به نام ترکیدگی ناشی از باران وجود دارد که می توان آن را با کلسیم تا حدودی کنترل کرد.
  8. درختان میوه‌ی آجیلی پتاسیم بیشتری نسبت به دیگر عناصر جذب می‌کنند.
  9. جذب منگنز توسط گیاه در صورت وجود آمونیوم کمتر و در حضور نیترات بیشتر می باشد.

 زمان تغذیه برگی:

  1. بهترین زمان جهت تغذیه برگی اوایل صبح یا نزدیک به غروب خورشید است. هنگامیکه روزنه های برگ باز هستند. زمانیکه رطوبت نسبی هوا در بالاترین حد قرار دارد و برگها در مرحله تورژسانس کامل هستند و سلولهای برگ مملو از آب هستند.
  2. تشکیل شبنم بعد از تغذیه برگی در افزایش مدت زمان ورود مواد غذایی به درون برگها به دلیل حلالیت مجدد مواد غذایی موجود در شبنم روی برگها، بسیار اهمیت دارد.
  3. محلول پاشی زمانی صورت گیرد که خاک دارای رطوبت مناسب باشد، هنگامیکه برگها مملو از آب بوده و تنش آبی وجود نداشته باشد ویا آبیاری قبل از محلول پاشی انجام شده باشد.
  4. از محلول پاشی درست قبل از بارندگی به جهت جلوگیری از شسته شدن مواد غذایی خودداری کنید.
    بارندگیهای ملایم و سبک چند ساعت بعد از محلول پاشی، باعث حل شدن مجدد مواد غذایی در آب باران شده و افزایش جذب را به دنبال دارد.
  5. از تغذیه برگی در ساعتهای گرم روز خودداری شود، جذب در دماهای بالا خیلی کم می باشد و ممکن است گیاه را با تنش و سوختگی برگها مواجه کند. تغذیه برگی در دماهای بالاتر از ۲۷ درجه سانتی گراد توصیه نمی شود.
  6. در هنگام شب به دلیل بسته بودن روزنه ها، جذب از طریق برگ کاهش می یابد، بنابراین محلول پاشی توصیه نمی شود.
  7. محلول پاشی بایستی در زمانی انجام گیرد که کمترین وزش باد وجود داشته باشد، مخصوصا زمانی که اندازه ذرات محلول پاشی ریز باشد که مستعد بادبردگی (دریفت) است نباید محلول پاشی انجام شود.

نوشته های مشابه