اصول صحیح نگهداری از درخت و گیاهان, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, کاربرد سموم کشاورزی, مقالات سایت قرنفیل

قرص برنج چیست؟ و مسمومیت با قرص برنج!

قرص برنج(فسفید آلومینیوم)

 

یک ترکیب غیر آلی است که به عنوان یک آفت کش استفاده می شود فواید این ترکیب به عنوان منبع گاز فسفین یا هیدروژن فسفید (PH3) است که ابتدا توسط یک شرکت آلمانی به نام Degesch کشف شد.
فسفید آلومینیوم چیست؟
این عمدتاً به عنوان یک ضد عفونی کننده برای کنترل آفات و به عنوان منبع گاز فسفین (همچنین برای ضدعفونی کردن) استفاده می شود این ترکیب معدنی همچنین می تواند به عنوان یک شکاف باند گسترده یا شکاف انرژی نیمه هادی استفاده شود.
این به عنوان یک اهدا کننده الکترون در یک واکنش شیمیایی عمل می کند.
قرص برنج فسفید آلومینیوم (ALP) یکی از مرگبار ترین سم با فسفین به عنوان عامل سمی است فسفید آلومینیوم می تواند یک قاتل در خانه شما باشد گاز سمی تولید شده توسط این مواد شیمیایی به طور تصادفی باعث مرگ کودکان می شود این حادثه زمانی رخ می دهد که فسفید آلومینیوم، بخشی از یک آفت کش در معرض آب قرار گیرد. وزن مولکولی این ترکیب ۵۷.۹۵۵۲۹۹ گرم در مول است. تراکم این ماده ۲.۸۵ g / cm³ است.
وقتی آب به فسفید آلومینیوم می رسد بسیار سمی است
حلالیت آب فسفید آلومینیوم
این در آب بسیار محلول است همچنین با حضور رطوبت در هوا تجزیه می شود واکنش فسفید آلومینیوم و آب، گاز فسفین (PH3) را تولید می کند واکنش در فرایند هیدرولیز اتفاق می افتد (زمانی که یک مولکول آب در واکنش شیمیایی به هیدروژن و یون OH تبدیل می شود) به روش زیر است:
AlP + 3 H2O → Al (OH) 3 + PH3
AlP + 3 H + → Al3 + + PH3
ظاهر فیزیکی فسفید آلومینیوم
این ظاهر جامد و کریستالیزه شده دارد کریستالهای رنگی زرد یا خاکستری هستند این بوی شبیه ماهی فاسد یاسیردارد.
طبق مقررات EPA دولت ایالات متحده، این ماده شیمیایی را برای کنترل حشرات و جوندگان استفاده می شود استفاده از آب در مواد شیمیایی باعث تولید گاز فسفین می شود که می تواند منجر به مرگ انسان شود.
مسمومیت با آلومینیوم فسفید
در صورت استنشاق یا مصرف، می تواند اثرات خطرناکی بر انسان داشته باشد تقریباً همیشه آن باعث مرگ قربانی می شود مسمومیت با AlP در کشورهای در حال توسعه مانند هند، شایعتر است اما در سایر نقاط جهان نیز رخ می دهد.
پادزهر آلومینیوم فسفید
هیچ پادزهر موجود برای این ترکیب شیمیایی موجود نیست اما یک نمونه پزشکی ثابت کرده است که روغن نارگیل ممکن است تا حدودی مفید باشد تا اثرات سمی AlP را داشته باشد با این وجود، درمان ساده ای برای مسمومیت با AlP موجود نیست و تقریباً همیشه غیر ممکن است که قربانی نجات یابد.
علائم مسمومیت با قرص برنج حالت تهوع
  1. درد شکم
  2. تنگی در قفسه سینه
  3. هیجان
  4. اعتماد به نفس پایین
  5. تحریک
  6. موارد سمیت شدیدتر باعث علائم زیر می شوند:
  7. اسهال
  8. تنفس دشوار
  9. نارسایی تنفسی
  10. ادم ریوی
  11. سیانوز
  12. فشار خون بالا یا فشار خون پایین
  13. تاکیکاردیج (آلومینیوم فسفید)
  14. سرماخوردگی
  15. مرگ
علت مرگ با قرص برنج
در مسمومیت با آلومینیوم فسفید (AlP)، مرگ عمدتاً به علت نارسایی قلب و عروق و نارسایی حاد قلبی مقاوم است شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هورمونهای تیروئید اثرات محافظتی دارند. یک مطالعه اثر لیوتیرونین خوراکی در درمان مسمومیت AlP را بررسی نموده است.
۲۴ بیمار از بخش مراقبت ویژه بیمارستان بهارلو، تهران، ایران بر اساس معیارهای ورود و خروج گنجانده شدند آنها به طور تصادفی به دو گروه موازی ۱۲ مورد و ۱۲ شاهد تقسیم شدند. برای مداخله در گروه مورد، ۵۰ میکروگرم لیوتیرونین به وسیله لوله نازوگاستریک پس از معاینه معده در ۶ ساعت اول مسمومیت تزریق شد در هر دو گروه، درمان معمول مسمومیت با AlP انجام شد نمونه های خون در ابتدای مطالعه و بعد از ۱۲ ساعت آماده شدند بیماران پس از تخلیه از بیمارستان یا مرگ مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: یافته ها نشان داد که لیوتیرونین خوراکی قادر به افزایش فشار خون سیستولیک، pH خون شریانی و کل مولکول های تیئول است و همچنین می تواند باعث کاهش پراکسیداسیون لیپید، افزایش فعالیت کاتالاز و جلوگیری از کاهش بیشتر ظرفیت آنتی اکسیدانی شود.
نتیجه گرفتند تجویز لیوتیرونین در کنترل مسمومیت با AlP موثر است و می تواند بیماران را بهبود بخشد.