کود دهی مزارع و باغات

بهترین کودهای دامی به ترتیب کیفیت و اهمیت

  1.  کود اسب
  2. کود گوسفند
  3. کود گاو

هشدار!:از کاربرد کود دامی تازه و مستقیم پای درختان و گیاهان بپرهیزید و حتما مراحل ضدعفونی و پوساندن آنرا انجام دهید سپس بکار ببیرید.البته کود مرغی بسیار فشرده و قوی است که باید در اب حل و در قطره ای استفاده بشود !
کود دامی پوسیده و افتاب خورده و خشک ، فقط برای اصلاح فیزیکی خاک به همراه کمپوست نصف به نصف هر دو تا سه سال یکبار ، عالی است.۱-کود اسب:

کود اسب از کودهای سبک، خشک و گرم است و قابلیت تخمیر زیادی دارد و تولید حرارت می کند. این کود خیلی زود تجزیه می شد و اگر آن را به جای کودهای دیگر مصرف کنند خیلی زود در خاک تجزیه شده و مواد مغذی آن توسط گیاهان جذب می شود. این کود همچنین برای اصلاح خاک های چسبنده و سنگین مفید است.

۲-کود گوسفندی:

فضولات گوسفند قوی تر از فضولات گاو و اسب است و سبک و گرم می باشد. به همین دلیل برای تقویت خاک های سنگین مناسب است . کود گوسفند را قبل از مصرف باید کاملا نرم کرده و بعد با خاک مخلوط کرد وگرنه خیلی دیر می پوسد و بدون اثر در خاک باقی می ماند.

۳-کود گاوی:

فضولات گاو برعکس فضولات اسب سنگین است و به آهستگی تجزیه می شود. چون آب را بیشتر از دیگر فضولات در خود نگه می دارد. برای زمین های سبک و شنی مناسب است و اگر کود گیاهی در اختیار باغبانان باشد که با فضولات گاو مخلوط کنند زمین های سبک را کاملا اصلاح می کند. فضولات گاو دو سال طول می کشد تا کاملا بپوسد و از پوسیده آن خاک خیلی خوبی درست می شود.

مطالب مرتبط:

  1. روش پوساندن کود حیوانی گاوی و یا گوسفندی تازه
  2.  روش پوساندن کود حیوانی تازه مرغی و پرندگان:
  3. چرا باید کودهای حیوانی(گاوی،گوسفندی، مرغی) را بپوسانیم؟

نوشته های مشابه