روشهای حفظ و نگهداری گلها در منزل, معرفی گیاهان و گلهای زینتی

گل آنتوریوم آندرانوم و شرایط نگهداری آن در منزل

آشنایی با گل آنتوریوم

آنتوریوم آندرانوم (نام علمی: Anthurium andreanum) نام یک گونه از سرده درفش‌گیاه است.گونه ای بومی کلمبیا و اکوادور استنام های متداول آنتوریوم شامل tailflower، گل فلامینگو، و laceleaf. نام آن برگرفته از کلمات یونانی ANTHOS، به معنی گل، و oura، به معنی یک دم

یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی با نگهداری کمی سخت میباشد و علاقه مندان زیادی در اقصی نقاط دنیا را دارد تنها سختی نگهداری این گیاه تامین رطوبت کافی این گیاه در منزل است

آب و هوای زادگاه آنتوریوم مناطق گرم معتدل و بارانی استوایی میباشد یعنی به رطوبت زیاد و درجه هوای مابین ۱۵ الی ۲۵ درجه هوا برای رشد این گیاه نیاز است این گیاه درمکانهای سایه روشن به دور از تابش مستقیم آفتاب به رشد خود ادامه میدهد نیاز نوری شدیدی دارد اما نباید آفتاب مستقیم به رویش بتابد.

یک گیاه غیرمتعارف و عجیب استوایی است با برگ‌های قلبی شکل ضخیم به رنگ سبز تیره و یک درفش زرد، ارغوانی، سفید یا سبز روشن که به‌صورت عمودی در مرکز برگکی به رنگ قرمز، صورتی یا سفید قرار دارد.
برگ‌ها و ساقهٔ درفش گیاه که با نام گل فلامینگو هم شناخته می‌شود، سمی هستند و خوردن آن‌ها باعث ایجاد درد همراه با سوزش در دهان و ایجاد تورم و تاول در آن منجر می‌شود.
مسمومیت با این گیاه سمی که معمولاً با گرفتگی و خش‌دار شدن صدا و مشکل در بلعیدن غذا نیز همراه است،با گذشت زمان برطرف می‌شود ولی مصرف مایعات خنک، قرص مسکن و سبزی‌هایی که شیرهٔ چسبناک دارند مثل شیرین‌بیان و بذر کتان، درد و عوارض ناخوشایند آن را کاهش می‌دهد.

زمان گلدهی:

زمان گلدهی گیاه از بهار تا پایان تا تابستان است. گل های آنتوریوم چندین هفته دوام می آورند.این گیاه به هوای مرطوب و برنامه ی آبیاری دقیق نیاز دارد. ریشه های هوایی این گیاه را باید به داخل کمپوست مرطوب فرو کرد.

 

آنتوریوم حدود ۸۰۰ گونه متفاوت دارد که در مکزیک، آمریکا، آرژانتین و ارورگوئه کشف شده اند. نام‌های دیگر این گل، گل فلامینگو، گل جادویی و یا زبان رنگ شده است.آنتوریوم به دلیل گل‌های رنگارنگ و برگهای زینتی اش در بین مردم جهان محبوب است.
گل قرمز رنگ او براق و چرمی است.گل آنتوریوم، نماد مهمان نوازی و خون گرمی است. عده ای باور دارند که این گل خوش شانسی آورده و شیطان را دور می‌کندآنتوریوم انواع مختلفی دارد.

 

معنی دیگر این گل، شادمانی و خوشحالی است. برگ گلبرگ‌هایش می‌تواند سفید، زرد، قرمز، صورتی، نارنجی یا سبز باشد. علاوه بر این، قد آنتوریوم هم متفاوت است.

نیازهای گیاه آنتوریوم برای رشد و گلدهی

نور: گیاه از تابش مستقیم افتاب رنج میبرد،بهترین نور برای آن نور غیر مستقیم کنار پنجره جنوبی به فاصله دو متراست.
دما : تامین درجه حرارت ۱۵ الی ۲۵ درجه ی سانتیگرادی در تمام طول سال برای این گیاه مطلوب است، حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه است،قبل از ظهور گلها در بهار حدود ۶ هفته در زمستان به آن سرمای ۱۵ درجه بدهید.در صورت وجود هوای گرم و خشک رشد متوقف میشود.
آبیاری : در بهارو تابستان بین دو آبیاری خاک خشک شود ،ابیاری در زمستان هفته ای یک بار کافی است. هفته ای یکبار غبارپاشی و پاک کردن برگهای گیاه با دستمال نرم مرطوب انجام شود.
رطوبت: خاک و بستر این گیاه باید از موادی تشکیل شود که رطوبت کافی را جذب کند و همچنین اگر در مناطق آب و هوای خشک زندگی میکنید حتما ساخت جزیره با سنگریزهها فراموش نشود.
و هفته ای یکبار آب جزیره را تعویض و ظرف و سنگریزه ها را تمیز بشویید تا از تجمع باکتریها و آفاتها جلوگیری شود و یک تیکه زغال چوب در آب جزیره قراردهید.
فقط ته گلدان با آب درتماس نباشد در بهار و تابستان هر روز غبارپاشی کنید،در زمستان هفته ای یکبار کافی است،
تغذیه: کمبود عناصر غذایی در خاک را با تغذیه ی مصنوعی هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص آنتوریوم طبق دستور فروشنده یا سازنده جبران کنید.
خاک مناسب: خاک یکی از مهمترین عنصر برای نگهداری این گیاه است چنانچه که باید با زهکشی مناسب رطوبت کافی را داشته باشد.

 

ترکیب(پیت ماس یک پیمانه+کوکوپیت+یک پیمانه+پرلیت یک پیمانه+خاک باغچه یک پیمانه) چانچه به خاک باغچه دسترسی ندارید از خاک رس یک پنجم پیمانه و ماسه بادی کاملا شسته چهار پنجم پیمانه استفاده کنید.
و همچنین اگر نمیتوانید به هر دلیلی پیت ماس و کوکوپیت تهیه کنید از خاکبرگ ضدعفونی شده دو پیمانه+ماسه بادی شسته شده یک پیمانه با خاکستر زغال چوب یک قاشق چایخوری +یک پیمانه پرلیت استفاده کنید
تعویض گلدان ها: پس از اتمام دوران گل دهی در زمستان به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتراقدام نمایید،دقت کنید که در هر حال گلدان باید دارای زهکشی مناسب باشد.گلدان های پلاستیکی مناسب است.
تمیزنمودن برگها: برای تمیز نمودن برگها از پارجه یا اسفنج مرطوب استفاده کنید،در صورت نیاز به مواد براق کننده ی شیمیایی فقط هر ماه یکبار استفاده کنید.
تکثیر: از طریق کاشت بذر و تقسیم بوته ای از ریشه انجام میگیرد.
گلدهی: دوستان عزیز هرچی این گیاه بیشتر بره به سمت پاجوش دهی، کمتر گل میده ، سعی کنید دائم پاجوش هاشو ازش جدا کنید و از همه مهمتر سه گرم آهن رو با یه قرص ال دی ترکیب کنید و توی یه لیتر اب حل کنید و بهش بدید،

 

ماهی یکبار تا همیشه روی گل بمونه… یا اینکه از کود گلدهی ۵-۱۰-۴۵ هر ۱۵ روز یکباراستفاده کنید.
علت عدم گلدهی میتواند عدم رطوبت کافی،اختلاف شدید دمایی شب و روز،گرما و یا سرمای زیاد کمبود عناصرغذایی،کمبود نورکافی خورشید،آبیاری زیاد و یا غیر منظم،آفات و بیماریها باشد.

بیماریها و مشکلات آنتوریوم

برگهای جدید ریز،رنگ پریده و گلها ظاهر نمیشوند:خاک خیلی فقیر است و اختیاج به تغذیه مصنوعی دارد،طبق دستور تغذیه عمل کنید.
۱-گلها ظاهر نمیشوند: نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل نموده و مواظب اشعه ی مستقیم افتاب باشید،این عارضه ممکن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه باشد در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کافی است.
۲-لکه ی قهوه ای روی برگها مشاهده میشود : عارضه مربوط به حمله قارچ است،با محلول قارچ کش نفوذی گیاه راطبق دستور سمپاشی نمایید.در صورتی که برگها خیلی صدمه دیده اند انها را حذف کنید.
۳-برگها پُر پشت اما گلها ظاهر نمیشوند: خاک از مواد غذایی(ازت) خیلی غنی است،گلدان ها را در زمستان تعویض و خاک مناسب را انتخاب کنید.
۴-در زمستان برگها زرد و به طرف پایین میپیچند: هوا سرد و مرطوب است،گلدانها را به محل گرمتری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود.
سپس آبیاری کنید،اگر برگها در حالی که سبز هستند میپیچند هوا سرد و خشک است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و ابیاری کنید.
۵-برگها نازک،کم اب و زرد رنگ به نظر میرسند: گیاه خیلی تشنه است،فورا ابیاری کنید،سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.
۶-برگها سیاه میشوند: هوا خیلی سرد است،امکان دارد که برگها در زمستان با شیشه سرد در تماس بوده اند.شرایط را مساعد کنید.
۷-دانه های سفید پنبه ای شکل در سطح زیرین برگها و قاعده ی انها تشکیل شده اند: حشره بنام شپشک زردآلود(اۇنلو بید) عامل آن است،با پنبه اغشته به سم آفتها را خیس کنید و هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردند.
۸-حشرات ریزی در اطراف گیاه در حال پروازند: با سم حشره کش موجود در بازار گیاه را در دو دوره ۱۵ روزه سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.
۹-برگها براق بودن خود را از دست داده اند: هوا خیلی خشک است،غبار پاشی روزانه را در بهار و تابستان با اب سبک ولرم فراموش نکنید.
۱۰-سطح برگها مملو از تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است که علت اصلی آن عدم تمیز نمودن مرتب گیاه از گرد و خاک است،با پارچه یا اسفنج مرطوب برگها را تمیز نموده سپس با مه پاش با قدرت با آب معمولی شسته و با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردد.
۱۱-برگها مریض و شکافدار هستند: عامل ان صدمات فیزیکی است،گیاه را از محل پر تردد دور و برگهای اسیب دیده را از قاعده قطع کنید.
۱۲-دیسکهای قهوه ای در پشت برگها ظاهر شده اند: برگها را با سم حشره کش سمپاشی کنید و پس از ۴۸ ساعت با پارچه ی مرطوب و نرم دیسکها را بردارید.
۱۳-برگها سیاه میشوند و میریزند: اگر لبه ی گلها سیاه شده و سپس پخش شود،به خاطر کمبود کلسیم است یک قاشق چایخوری خاکستر چوب به خاک رویه اضافه کنید.
اگر لکه های سیاه وسط گل ایجاد شده و بعد زیاد شوند به خاطر قارچ آنتراکنوز میباشد و باید با سم مناسب سم پاشی کرد.

نکته بسیار مهم اینکه آنتوریوم به اسیدیته خاک حساس هست و نباید از اسیدیته ۶ بیشتر باشد.