اصول صحیح نگهداری از درخت و گیاهان, پیشگیری از آفات زدگی, تقویت گیاهان و درختان, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, عناصر مصرفی گیاهان, عناصر مورد نیاز گیاهان و گلهای زینتی

کود گوگرد-ساری کود

نقش و عملکرد گوگرد در گیاهان و بدن انسان

از وظایف مهم گوگرد در گیاهان ، می توان به دخالت این عنصر در بسیاری از فعالیت های آنزیمی و نیز شرکت آن در ساختمان شیمیایی بسیاری از اسیدهای آمینه نظیر متیونین و سیستین و نیز ترکیبات فرار مولد رایحه گیاهانی نظیر سیر و پیاز و خردل اشاره نمود. ساخت روغن و بهبود کیفیت میوه از دیگر وظایف این عنصر در گیاهان به شمار می رود. همچنین گوگرد خاصیت قارچ کشی داشته و بیماری سفیدک را رفع نموده پیرامون طوقه درختان را ضد عفونی می کند. این عنصر با افزایش حلالیت فسفر ، مصرف کودهای فسفاتی را کاهش می دهد. گوگرد در تشکیل کلروفیل ویتامینهای تیامین و بیوتین ، فرودوکسین (که سبب احیای سولفات و نیترات می گردد) و در تشکیل گلوتاتیون و کوآنزیم آ دخالت داشته و باعث افزایش مقاومت گیاهان به امراض ، خشکی و سرما می شود و از تجمع نیترات در بافتهای گیاه جلوگیری می نماید. نقش گوگرد در افزایش عملکرد پیاز ، ذرت علوفه ای ، پنبه و دانه های روغنی در سطح وسیع گزارش شده است.
در بدن انسان نیز گوگرد برای پوست ، ناخن و موهای سالم و به منظور متعادل نگاه داشتن اکسیژن و کارکرد صحیح مغز ، ضروری است. این عنصر در متابولیسم اصلی بدن با ویتامینهای بیوتین و اسید پنتونیک همکاری کرده و بخشی از بافت سازنده اسیدهای آمینه به شمار می رود. گوگرد در ترشح صفرا به کبد کمک کرده و در تأمین هپارین که مانع از انعقاد خون می شود ، شرکت می نماید. پمادهای گوگردی به طور چشمگیری در بهبود انواع ناراحتیهای پوستی مؤثر است .
علائم کمبود گوگرد در گیاهان
در گیاهان کمبود گوگرد به صورت رنگ پریدگی و زردی در برگهای جوان و قسمتهای انتهایی گیاه ظاهر می گردد. کمبود گوگرد آثار مهمی در کاهش رشد گیاه داشته ، ساقه ها نازک و برگها پیچیده می گردد. در گیاهان کمبود گوگرد موجب تجمع ازت غیر پروتئینی می شود و مصرف این گیاهان برای حیوانات نشخوار کننده مضر و زیان آور است. همچنین کمبود گوگرد موجب تجمع نیترات در گیاهان شده که برای حیوانات مصرف کننده سمی می باشد .
مصرف گوگرذ میکرونیزه(پودری) در کشاورزی
این محصول با خلوص %۹۹ (Sulphur) به صورت پودر جهت مبارزه با سفیدک سطحی و بیماریهای قارچی مورد استفاده قرار می گیرد.
گوگرد بنتونیت دار(گرانوله)
همچنین به صورت چالکود با کود آلی در سایه انداز درختان باغها مورد اسفاده قرار می گیرد .
میزان و نحوه مصرف گوگرد
مقدار گوگرد مورد نیاز به بافت خاک و میزان درصد گوگرد بستگی دارد. رس ها و مواد آلی موجود در خاک مانند یک بافر عمل می نمایند و +H تولید شده را جذب نموده و یون های معدنی را به محیط آزاد می نمایند. بطور کلی خاک های شنی به کمترین مقدار گوگرد و خاک هایی که حاوی مقادیر بیشتری مواد آلی و یا رس هستند، مقدار گوگرد مورد نیاز آن ها نیز بیشتر است. این مسئله از اهمیت خاصی بر خوردار است که زمین های کشاورزی یک سال قبل از شروع به کشت، با گوگرد بنتونیتی تیمار شوند تا PH خاک اصلاح گردد.
مصرف کود گرانوله پودری و یا مایع در محصولات کشاورزی نظیر مرکبات، پسته، انگور، سیب، گلابی، زیتون، گردو، بادام، گندم، جو، ذرت، پیاز، برنج، آفتابگردان، صیفی جات، سبزی جات، پنبه، یونجه، خیار و …توصیه می شود.
کود گوگرد بنتونیت دار گرانوله بصورت پاششی با کود پاش و یا چالکود در سایه انداز درختان ترجیحا به همراه کود های حیوانی استفاده می شود.
میزان مصرف گوگرد بنتونیت دار
کود گوگرد بنتونیت دار گرانوله بصورت پاششی با کود پاش و یا چالکود در سایه انداز درختان ترجیحا به همراه کود های حیوانی استفاده می شود.
محل
مقدار(کیلو گرم)
زمان
نحوه مصرف
زراعت
۵۰۰-۳۰۰ در هکتار
قبل از کشت
با دستگاه زیر بذر و یا قبل از شخم در سطح مزرعه پخش و یا با دیسک زیر خاک شود.
باغات
۳-۲ کیلوگرم به ازاء هر درخت
قبل از بهار وشروع رشد گیاهان
چالکود سایه انداز درختان
گلخانه و گلدان
۱۵ گرم هر گلدان
زمان آماده سازی خاک
چالکود
باغچه
۳-۲ کیلوگرم هر متر مربع
قبل از بهار وشروع رشد
پخش

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کود گوگرد-ساری کود

  1. قرنفیل گفت:

    منابع بیشتر تجربی است و بر اساس بروشورهای میزان و نسبت مصرف در اجناس بسته بندی شده گوگرد نوشته شده است

  2. میشه منبع این مطلب رو بفرمایین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *