آفت کشها, حشره کش ها, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, علف کش, قارچکش ها, کاربرد سموم کشاورزی, ویروس کش ها

کاربرد سم متام سدیم(واپام)در کشاورزی

سم متام سدیم یا بانام دیگر واپام

نام انگلیسی : Metam sodium
فرمول شیمیایی : C2H4NNaS2
نماتدکش تدخینی از گروه مونومتیل دی‌تیوکاربامات‌ها که علاوه بر نماتدها قارچ‌های خاکزاد مانند Fusarium، Pythium و Rhizoctonia و بعضی از حشرات خاکزی را نیز از بین می‌برد. همچنین از جوانه‌زنی بذر و رشد ریشه‌ی علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.
طرز تاثیر : در خاک تبدیل به متیل ایزوتیو سیانات ( متیل خردل ) میشود و این گاز خواص افت کشی دارد .
ثبات : به حالت محلول مایع پایدار است . در خاک مرطوب تجزیه شده و در میان مواد دیگر به متیل ایزوتیو سیانات نیز تبدیل می شود .( در خاک به سرعت تبخیر میشود )
حلالیت : در آب ۲۰ درجه ۷۲۲ گرم در لیتر حل می شود . در اتانول و متانول به طور متوسط محلول است . تقریبا در تمام حلالهای دیگر آلی محلول است .
خورندگی : روی مس و برنج ایجاد خورندگی می کند .
نحوه اثر: متام سدیم، در خاک در اثر تجزیه اسید سیانیدریک ایجادمی کند که مهار کننده انتقال الکترون در سلول بوده و در تولید انرژی اختلال ایجاد می کند.
موارد مصرف در ایران:
  • نماتدهای ریشه‌گره‌ای در گیاهان گلخانه‌ای مانند گوجه‌فرنگی، فلفل و غیره.
  • علف‌های هرز خزانه توتون (گل جالیز، اویارسلام، انواع تاج خروس، سلمک، گاوپنبه، تاج‌ریزی)
موارد مصرف در سایر کشورها:
نماتدها در داوودی، میخک زینتی، گوجه فرنگی مزرعه‌ای، گیاهان زینتی، محصولات گلخانه‌ای، گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای، خاک‌های گلخانه‌ای، خاک‌های دارای پوشش، خاک‌های آزاد، حشرات خاکزی در داوودی، بیماری‌هایی با عوامل خاکزاد در داوودی، بذور علف هرز در داوودی.درکل کاربرد این افت کش برای ضد عفونی خاک بر علیه نماتد ها ، آفات ، حشرات خاکزی و قارچ های خاکزی پیش از کاشت بکار می رود .قبل از مصرف افت کش باید خاک تا عمق مورد نظر شخم خورده و به حالت پودر در آید .
راهنمای مصرف:
مراحل قبل از استفاده سم متام سدیم:
  1. زمان ضدعفونی ۱ تا ۲ ماه قبل از کشت در گلخانه و یک سال در میان، بسته به نوع خاک انجام گردد.
  2. در زمان سم‌پاشی نباید هیچ گیاهی در خاک باشد. تا زمانی که تست جوانه‌‌زنی روی محصولات صورت نگرفته نباید کاشته شوند.
  3. در گلخانه‌ها در محدوده دومتری محصولات کاشته شده نباید این سم به کار رود.
  4. قبل از شخم زدن باید خاک مرطوب گردد و در صورت لزوم آبیاری شود تا آب به عمق ۱۵ سانتیمتری نفوذ کند .
  5. در زمان مصرف خاک باید نرم و به حالت پودر باشد .
  6. زمان کاربرد را به گونه‌ای انتخاب کنید که دمای خاک به ۷ درجه سانتی‌گراد و ترجیحاً بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد برسد.در هنگام مصرف نباید جریان باد شدید باشد و درجه حرارت خاک نیز بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد . هر گاه درجه خاک بیش از ۲۵ درجه باشد نباید در سطح خاک پاشیده شود.
  7. ۵۰ گرم در هر مترمربع خاک یا ۳۲ گرم در هر مترمکعب بذر قبل از کاشت در حرارت ۲۵ تا ۳۰ درجه، برای ضدعفونی خاک سنگین خزانه‌های گوجه فرنگی، فلفل و توتون با استفاده از پوششی پلاستیکی به مدت ۴۸ ساعت با نظارت کارشناس و حداقل ۲ ماه قبل از کاشت مصرف می‌شود.
توصیه ها :
  • اگر سطح خاک پس از سم پاشی با پلاستیک پوشانده شود نتیجه ی بهتری عاید خواهد شد . مقدار مصرف آن بسته به مورد و نحوه مصرف از ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر در هکتار از مایع ۳۲.۷ است که به تنهایی و یا با آب مصرف میشود.
  • برای کنترل نماتد ریشه‌گره‌ای در گلخانه ۱۴۵ گرم در مترمربع متام سدیم توصیه شده است. این مقدار را باید به نسبت حدود ۵% یا بیشتر با آب مخلوط کرده و استفاده نمود.
  • برای کنترل علف‌های هرز خزانه توتون ۱۲۰ میلی‌لیتر در هر مترمربع خزانه سه هفته قبل از کشت.
  • ضدعفونی خاک در سطح وسیع مقرون به صرفه نیست، لذا، کاربرد متام سدیم فقط در سطوح کوچک مانند گلخانه‌ها و خزانه‌ها توصیه می‌شود.
  • متام سدیم ممکن است بصورت مخلوط با خاک نیز به کار رود.
احتیاط‌های لازم:
  • متیل ایزوتیوسیانات که در اثر تجزیه متام سدیم حاصل می‌شود، به شدت موجب گیاه‌سوزی می‌شود، لذا، ضدعفونی خاک بسته به بافت خاک، باید یکی دو ماه قبل از کاشت صورت گیرد تا در این فاصله، مسمومیت خاک برطرف شود.
سازگاری با محصول : برای کلیه نباتات گیاهی سوزی دارد .
پادزهر و درمان : پوست ، چشم و مجاری تنفسی از تماس با آن محفوظ نگهداشته شود . در هنگام مصرف از دستکش استفاده کنید . پادزهر اختصاصی ندارد .
ملاحظات زیست محیطی:
  • میزان سمیت( LD50، LC50 ،EC50): LD50 برای پستانداران۱۸۰۰-۲۸۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم، LD50 برای پرندگان۵۰۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم، LC50 برای ماهی‌ها۲/۳۵- ۳/۰میلی‌گرم بر لیتر، EC50 برای دافنی ۳/۲ میلی‌گرم بر لیتر
  • حداقل برای مدت یک شبانه‌روز بعد از کاربرد متام سدیم باید از ورود افراد و احشام به محوطه مربوطه جلوگیری شود.
  • بعد از کاربرد سم باید چندین هفته اجازه دهید تا باقیمانده سم از خاک خارج شود. برای تهویه خاک و خروج سریع‌تر گاز می‌توان از چنگک استفاده کرد. زمان لازم برای خروج سم از خاک بسته به نوع خاک متفاوت است. برای خروج گاز‌های سمی از خاک‌های رسی و خاک‌های غنی از مواد آلی مدت زمان بیشتری لازم است.