دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, علف کش, کاربرد سموم کشاورزی

سم علف کش اولتیما

اولتیما علف کشی است از گروه سولفونیل اوره که شامل دو علف کش نیکوسولفورون و ریم سولفورون است اولتیما از طریق ریشه و برگ جذب شده، به صورت سیستمیک در گیاه حرکت کرده و با جلوگیری از فعالیت استولاکتیک سنتتاز در مریستم ها رشد سلول های جوان را متوقف می سازد اولتیما به صورت انحصاری توسط شرکت گل سم گرگان تولید و جهت از بین بردن علف‌های هرز پهن برگ و نازک برگ ذرت درایران به ثبت رسیده است.
مقاله
عنوان:بررسی کارایی علف کش های جدید اولتیما (نیکوسولفورون+ریمسولفورون) در مقایسه با علف کش های رایج در مزارع ذرت دانه ای ایران
نویسنده: ثابتی پیمان,زند اسکندر,ویسی مژگان,ریوند محسن
مصرف متوالی علف کش های ثبت شده در کشور منجر به تغییر فلور علفهای هرز، عدم کنترل بعضی علفهای هرز با این علف کشها و بروز پدیده مقاومت در بین علف های هرز در کشور گردیده است. لذا معرفی و ثبت علف کشهای جدید با طیف علفکشی گسترده تر و نحوه تاثیر متفاوت یا خطر کمتر امری ضروری است. از این رو به منظور بررسی کارایی علف کش جدید اولتیما (نیکوسولفورون+ریم سولفورون) در مقایسه با علف کش های ثبت شده برای مزارع ذرت کشور شامل کروز (نیکوسولفورون)، اکوییپ (فورام سولفورون)، آترازین+ آلاکلر، ارادیکان (ای پی تی سی) و توفوردی آزمایشی در سال زراعی ۱۳۸۶ در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در استان کرمانشاه به اجرا در آمد. در این آزمایش هر کرت آزمایشی به دو قسمت سمپاشی شده و سمپاشی نشده تقسیم شد و خصوصیاتی مانند درصد کاهش تعداد و وزن خشک علف های هرز به تفکیک گونه در قسمت سمپاشی شده نسبت به قسمت سمپاشی نشده، نمره دهی چشمی بر اساس روش EWRC، درصد افزایش عملکرد در قسمت سمپاشی شده نسبت به قسمت سمپاشی نشده و عملکرد دانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از بین علف کش های جدید، دز ۱۷۵ گرم در هکتار از اولتیما (نیکوسولفورون+ ریم سولفورون) به عنوان یک علف کش دو منظوره با کارایی بهتر بر روی باریک برگ ها برای ثبت به عنوان علف کش جدید در مزارع ذرت قابل توصیه است.

کلید واژه: ذرت، علف های هرز، علف کش، اولتیما، نیکوسولفورون، ریم سولفورون

دانلود کامل مقالهPDF
دیگر مقاله مرتبط :
دستور العمل اجرایی مدیریت علف های هرز مزارع ذرت در ایران