عناصر مورد نیاز گیاهان و گلهای زینتی, معرفی گیاهان و گلهای زینتی

درخت فیکوس الاستیکا و شرایط نگهداری آن

فیکوس-الاستیکا

نام گیاه: فیکوس الاستیکا

نام علمی: Ficus elastica

نام انگلیسی:Rubber fig

گونه:از خانواده انجیر

زادگاه:بومی هند وجنوب شرقی آسیا اندونزی ومالزی

فیکوس-الاستیکا

این درخت بعلت صمغی که از آن برای تولید لاستیک وکاچو استخراج میشود به درخت لاستیک para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis یا کاچو معروف است.صمغ این درخت کاملا چسبناک است.و حلالیت آن نگهداری مدتی درآب است.

این درخت بعلت زیبایی و تصفیه کننده هوای منزل بهتر است در هر منزلی نگهداری شود

به ۳۰ تا ۴۰ متر(به ندرت تا ۶۰ متر) بلندی ، و دارای یک تنه باریک تا قطر ۲ متر است. تنه قوی و نامنظم به قطر حداکثر ۲ متر ، ریشه های هوایی و مطبوع را برای لنگر انداختن آن در خاک و کمک به پشتیبانی از شاخه های سنگین ایجاد می کند.

برگهای بیضی براق گسترده به طول ۱۰ تا ۳۵ سانتی متر (۳/۱۳ تا ۸/۸ سانتی متر) وپهنای ۵-۱۵ سانتی متر (۵/۵ تا ۹/۹ اینچ) دارد. اندازه برگ در گیاهان جوان بزرگتر است (گاهی اوقات تا ۴۵ سانتی متر یا ۱۸ اینچ طول) ، بسیار کوچکتر از درختان قدیمی (به طور معمول ۱۰ سانتی متر یا ۳.۹ اینچ طول).

برگها در داخل غلاف در مریستیم آپیکال رشد می کنند که با رشد برگ جدید بزرگتر می شود. وقتی بالغ شد ، شکوفا می شود و غلاف از گیاه خارج می شود. در داخل برگ جدید ، برگ نابالغ دیگری منتظر توسعه است.

گرده افشانی و باردهی

مانند سایر اعضای جنس Ficus ، گلها به یک گونه خاص از غنچه احتیاج دارند تا آن را در یک رابطه همگرایی گرده افشانی کنند. به دلیل همین رابطه ، کارخانه لاستیک برای جذب سایر گرده افشان ها گل هایی بسیار رنگی یا معطر تولید نمی کند. گل آذین کوچک به رنگ سبز مایل به سبز به رنگ زرد به نام “sycones” ، که در پوششهای محافظتی پوشیده شده است ، در زیر بغل برگهای درختان بالغ در طول سال به صورت جفت ظاهر می شود. این میوه یک شکل کوچک بیضی شکل زرد-سبز به طول ۱ سانتی متر (۰.۳۹ اینچ) است ، به سختی خوراکی است. این میوه های کاذب است که فقط در مناطقی که حشرات گرده افشانی وجود دارد ، حاوی بذور حاصلخیز است.

این درختچه زیبا معمولاً در محیط گلخانه ای و آپارتمان‌ها نگهداری می‌شود و برگ‌های آن به رنگ‌های سبز و ابلق دیده می‌شود.

شرایط نگهداری از درختچه فیکوس الاستیکا

آبیاری فیکوس الاستیکا

فیکوس به خشکی مقاوم است اما رطوبت را ترجیح میدهد و نباید خاک گلدان خیس و غرقابی شود زیرا در اینصورت برگهای پایین گیاه به تدریج زرد شده و میریزد .بنابراین در فاصله دو ابیاری بهتر است سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را اب دهید. زمانی که دمای هوا بالا است برگها را غبارپاشی کنید اما اگر اینکار را در نور مستقیم افتاب انجام دهید لکه های قهوه ای و سوخته بر روی برگها تشکیل میشود .

تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگها و اویزان شدن انان میشود که در این حالت میتوان گیاه را به مدت ۱۵دقیقه در ظرف پر اب گذاشت.

دمای مورد نیاز فیکوس الاستیکا

گرما را تا ۳۰درجه سانتی گراد و سرما را تا ۵- درجه تحمل میکند اما بهترین دما برای رشد ان ۲۰-۲۵درجه سانتی گراد است.هوای سرد موجب قهوه ای شدن برگها و ریزش انها میشود همچنین تغییرات ناگهانی در دمای محیط نیز موجب ریزش برگها میشود .

نور مورد نیاز فیکوس الاستیکا

سایه را تحمل میکند اما مکان روشن را ترجیح میدهد همچنین گلدان حاوی این گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید نور شدید موجب بی رنگی برگها میشود. نور کم و ناکافی محیط یکی از دلایل ریزش برگهای گیاه است. البته تغییر مکان این گیاه نیز میتواند موجب ریزش برگها شود.

خاک مناسب فیکوس الاستیکا

این گیاه خاکی با زهکش بالا که بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد.

فرمول تهیه خاک مناسب فیکوس الاستیکا

یک واحد خاک لوم یا باغچه+ دو واحد خاکبرگ الک شده یا یک واحد پیت ماس+نیم واحد پرلیت یا ماسه بادی

کوددهی فیکوس الاستیکا

در صورت کمبود موادغذایی برگهای گیاه بد شکل و رنگ پریده میشود به منظور تغذیه مصنوعی میتوان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یکبار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر پنج هفته یکبار استفاده کرد .

تعویض گلدان فیکوس الاستیکا

اگر گیاه سریع رشد میکند تا جایی که امکان دارد هر ساله و در ابتدای بهار باید گلدان آنرا تعویض کنید و گلدانی انتخاب کنید که حداقل ۵سانت در قطر و ارتفاع از گلدان قبلی بزرگتر باشد.

تکثیر فیکوس الاستیکا

برای تکثیر میتوان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه ها قلمه تهیه کرد طول مناسب قلمه ها در حدود ۱۵سانت باشد.

۱- قلمه ساقه

قلمه را میتوان هم از طول گیاه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه. قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگها باید تعداد انها را کم کرد .قلمه ها در قسمت پایین که در بستر کشت قرار میگیرند باید فاقد برگ باشند.

بعد از قلمه گیری از محل برش و یا کات کردن برگ صمغ سفید رنگی خارج میشود بهتر است قلمه ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب قرار دهید تا ترشح صمغ قطع شود و سپس نسبت به کاشت قلمه ها اقدام کنید.قلمه ها را در بستری که سبک و مرطوب است کشت میکنند.

میتوان از مخلوط کوکوپیت +پرلیت یا پیت ماس + ماسه استفاده کرد.

قلمه ها را در مکانی با نور محیطی و رطوبت محیطی بالا و دمای ۲۵ تا ۲۷ بگذارید.

۲- برای تکثیر فیکوس از قلمه برگ نیز میتوان استفاده کرد

بستر کاشت و شرایط محیطی برای نگهداری این قلمه هم مانند قلمه ساقه است.

۳ – روش خوابانیدن هوایی

اگر گیاه فیکوس شما مسن بود و به علت ریزش برگهای قسمت پائینی تنه شکل ناخوشایندی به خود گرفته است،با یک کارد تیز در زیر محل اتصال برگ به تنه خراش کوچک به طول یک سانتی متر به موازات همدیگر در طول ساقه ایجاد و با مالیدن مقداری شن نرم اغشته به هورمون تولید ریشه روی خراشها انها را با خزه و دستمال کاغذی خیس پوشانیده و با یک کیسه پلاستیکی ان را ببندید.ریشه ها پس از چند ماه ظاهر گردیده و میتوانید شاخه از قسمت زیرین ریشه قطع نموده و در گلدان جدید کاشت کنید.

با زخمی شدن سطح ساقه صمغ سفید رنگی در حقیقت شیره گیاهی است از گیاه خارج میشود،جهت جلوگیری از خروج ان سطح زخم را با وازلین آغشته کنید.

آفات و بیماری درخت فیکوس الاستیکا

  1. برگها بد شکل،رنگ پریده و ریز هستند : گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.
  2. برگها بی رنگ شده اند : نور زیاد است،گیاه را به محل کم نور تری منتقل کنید.
  3. در زیر برگها و روی ساقه ها لکه های بر جسته قهوه ای مشاهده میشوند : عارضه مربوط به حمله حشره افت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید.با پنبه اغشته به سم نیز میتوانید لکه ها را مسموم کنید.
  4. زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ  در سطح برگها ظاهر می شوند: عامل ان حشره افت است،هر ۱۴ روز یکبار تا رفع علائم با سم حشره کشی نفوذی گیاه خود را طبق دستور سمپاشی کنید،با برس مخصوص آغشته به محلول سم نیز میتوانید زخم های سفید پنبه ای شکل را مسموم کنید.
  5. برگها دارای لکه های قهوه ای هستند و به طور ناگهانی سقوط میکنند: هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.
  6. لکه های زرد روی برگها است و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشود: کنه قرمز ریز عامل ان است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سم پاشی کنید.غبارپاشی در کاهش افت موثر است.
  7. لکه های سوخته روی برگها نمایان شده اند: در افتاب غبارپاشی نکنید،عبور نور خورشید از قطرات آب مانند عبور نور از شیشه است،گیاه را از معرض اشعه مستقیم افتاب در امان نگهدارید.
  8. برگها لوله شده و آویزان هستند: گیاه تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،ابیاری را تنظیم کنید.
  9. برگهای پائینی زرد شده و سقوط میکنند: ابیاری بیش از  اندازه بوده است،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری کنید،این عارضه در گیاهان مسن طبیعی است.