گیاهان دارویی و خواص درمانی آنها, مقالات سایت قرنفیل

ایده های خلاقانه مبارزه با ویروس کرونا(کووید-۱۹)

ویروس کرونا

ایده های خلاقانه مبارزه با ویروس کرونا

 

با نگاه اولیه به نظر میرسد این ویروس انسانی چه ربطی به موضوعاتی مثل کشاورزی،اقتصادی و… دارد! اما با بررسی عمیقتر به راحتی میتوان اثرات مخرب این ویروس(که به اصطلاح جدید ما ترکها به “خینوْوا ویروسو” یعنی مصیبت ویروس) بر تمامی امورات انسانی و زندگیمان در سطح جهانی را مشاهده نمود از این رو سعی نمودم با مطالعاتی تمامی ایده ها و راهکارها را با کمی تغییر با ایده ها و تجربیات خودم جمع آوری نماییم

ابتدا قبل از هر اقدامی باید ۱-نوع ویروس۲-چرخه انتقال۳-میزبان۴-عمر آن در خارج میزان۵-شرایط طول عمر در خارج از میزبان۶-راههای انتقال مستقیم و غیر مستقیم۷-نوع حمله و اثرات تخریبی را بطور اجمال شناخت.

برای شناخت موارد فوق به توصیه ها و مقالات دانشمندان اکتفا میکنیم و سپس به فکر این هستیم نوع چرخه انتقال ، میزبانی ، و عمر زیست این ویروس را در خارج از میزبان(انسان و حیوان) را بشکنیم و یا به حداقل نماییم.

درکل دانشمندان سه فرضیه احتمال ازبین رفتن و یا مهار ویروس کرونا در نظر دارند:

  1. این ویروس به علت فراوری و دستکاری ژنتیکی در آزمایشگاه احتمال اینکه بعد از مدتی مثلا سه الی چهار ماه چرخه انتقال به اصل خود بازگردد و وحشی شود این فرضیه احتمال بیشتری دارد.
  2. این ویروس با انتقال به اکثر افراد جامعه کسانی که سیستم دفاعی بدنی ضعیفی دارد و یا بیماریهای زمینه ای دارند را ازبین ببرد و کسانی که رعایت بهداشت و فاصله فیزیکی از افراد را در جامعه میکنند مصون از بیماری بمانند. و بالاخره این ویروس از پس اتمام میزبان جدید برای تکثیر به دوره ای کمون(پنهان) رفته و اگر این ویروس حداقل ۱۵ روز میزبانی برای تکثیر از کل جوامع بشری از بین برود.
  3. این ویروس نهایتا از بین نرود و جوامع بشری منتظر یافته های دارویی و واکسنی برای درمان این بیماری ناشی از ویروس کرونا بشوند.درکل یافتن واکسن قطعی برای این ویروس غیر ممکن به نظر میرسد زیرا این ویروس دایما در حال تغییر شکل در هر افراد متفاوت است به همین یافتن پادتن واحد غیر ممکن است ولی یافتن دارویی برای درمان قطعی بیماری، احتمال زیادی دارد.

 

شناخت عمر و محیط زندگی ویروس کرونا

  1. این ویروس خارج از میزبان انسان و حیوان بر روی سطوح صاف مانند:فلز،شیشه،پلاستیک،سرامیک و… تا ۹ روز و بر روی استیل تا ۲۸ روز زنده می ماند.شرایط طول عمر این ویروس دمای پایین و رطوبت است بنابراین در دمای سرد زیر صفر درجه و با رطوبت بالای ۵۰ درصد این ویروس تا ۹ الی ۲۸ روز زنده میماند و هرقدر دما بیشتر و رطوبت کمتر شود عمر این ویروس در خارج از میزبان کمتر خواهد شد.از اینکه عمر این ویروس بر روی لباسها و زمینهای خاکی چند روز است اطلاع دقیقی در دست نیست ولی اخیر عمر ویروس در بافتهای نرم پارچه ای تا ۱۲ ساعت زنده میماند. و آیا این ویروس همراه گرد و غبار به هوا بلند میشود باز هم اطلاعی نداریم.
  2. امید است با روند گرم شدن هوا در فصل بهار عمر این ویروس خارج محیط میزبان کمتر شود و شیوع سریع و اپیدیمی(همه ­گیر) شدن آن کاسته شود.در نهایت گرمای تابستانی این ویروس را از بین نخواهد برد.
  3. چون این ویروس سرما دوست است به نقطه سرد بدن یعنی ریه ها و مجرای تنفسی جا میگیرد دمای تقریبی ریه های ۳۳ درجه است.در کودکان به علت مزاج گرم و مرطوب ابتلا به این بیماری کمتر دیده میشود.در طب سنتی  روند تغییرات مزاج در نوجوانی و جوانی گرم و خشک،در دوران سنین ۴۰ سال به بالا یه سردی و مرطوبی و دوران پیری به سردی و خشکی میدانند.
  4. مجراهای انتقال به بدن مناطق دهان و چشم و تنفسی مثل بینی و حلق است انتقال از راه زخم و خون فعلا اطلاعاتی علمی دقیقی در دست نیست ولی به گفته مدیر عامل سازمان انتقال خون آقای پیمان عشقی: کشور در حال حاضر کلیه فرآورده های خونی را نیاز داریم کرونا یک بیماری تنفسی است و اصلا با خون و از طریق اهدای خون یا تزریق خون منتقل نمی‌شود.
  5. محیط زیست این ویروس خارج از میزبان(بدن انسان) مناطقی عمومی که در تماس مکرر افراد مختلف و یا حتی خود شخص است مانند:دستگیرهای درب،اتوبوس،تاکسی،پیشخوانها،کیف،لوازم تحریر عمومی،اسنکاس،سکه،کار عابر بانکی،دکمه های عابر بانک،موبایل،تبلت،دسته کلید،کیف پول و…. تردد در مکانهای پرجمعیت،محل کار محیط بسته با همکاران،داخل اتوبوس واحد پُر که تهویه مناسبی نباشد، فروشگاههای پُر جمعیت و… فاکتور اصلی انتقال این ویروس به افراد ارتباط نزدیک کمتر ۱.۵ سانتیمتر در مکانهای سر پوشیده محدود و یا پُر ازدحام و پرُ رفت و آمد است.

توصیه های دانشمندان برای شکستن چرخه انتقال و شکست انتقال این ویروس

قبل از شروع هر اقدامی باید دارای یک وجدان جمعی داشته باشیم یعنی اینکه تنها به فکر این نباشیم که ویروس را خودمان نگیریم بلکه باید به فکر دیگران نیز باشیم و باعث انتقال این ویروس به دیگران نباشیم اگر این وجدان بر همه افراد جامعه حاکم شود براحتی این ویروس از چرخه انتقال خواهد افتاد.(از خودخواهی انسانها این ویروس با غرور و اطمینان به زندگی خود ادامه خواهد داد و به حماقت انسانها خواهد خندید).

  1. در اولین اقدام رعایت نظافت شخصی است یعنی ما باید حتما از ماسک استفاده کنیم چه مریض باشیم چه نباشیم چون احتمال اینکه ما حامل ویروس اما بدون علامت باشیم زیاد است. اگر دسترسی به ماسک ندارید میتوانید به راحتی با پارچه ای به ابعاد حداقل ۲۰در۱۵ سانتیمتر و کش ماسکی بدوزید ولی این ماسک باید هر روز بعد از استفاده شسته شود.
  2. با دیگران دست و روبوسی انجام ندهیم و فاصله حداقلی یک متری با دیگران را رعایت کنیم حتی در منزل با افراد خانواده.
  3. ۳. هر چند که کودکان علارغم مبتلایی به بیماری درصد آمار کمتری دارند ولی با این وجود کودکان عامل انتقال به دیگر افراد هستند و از تماس با حیوانات زنده خودداری کنیم.
  4. بیرون از منزل پک ضد عفونی کننده  مثل اسپری الکل، ژل الکلی به همراه داشته باشید و هر از گاهی سطوح لوازم شخصی خودمان را که در تماسیم ضدعفونی نمایید. از ارتباط نزدیک کمتر از ۱.۵ سانتیمتری با افراد و مکانهای سرپوشیده و پُر تردد خودداری کنیم.
  5. از دستکشهای یکبار مصرف استفاده کنید این دستکشها به غیر از اینکه دست گیر هستند تنها مزیتی که دارند یادآور این هستند که به دهان و صورت خود دست نزنیم و هر از گاهی تعویض نماییم هنگام خارج نمودن آنها برای مصرف مواد غذایی دست های خود را حدالامکان با پک الکی ضدعفونی نمایید و در صوت امکان حتما با آب و صابون مایع ۲۰ ثانیه کاملا لایه ها ی انگشتان را بشویید.و سپس صورت خود با صابون بشویید.(حتما از صابون مایع استفاده نمایید و یا صابون جامد شخصی).
  6. در خرید حتما از کارت عابر بانک استفاده کنید و در صورت تماس دیگران کارت عابر شما آنرا ضدعفونی کنید.
  7. در خرید نان مراقب باشید دست هیچ شخصی با نان پخته شده به غیر دستهای تمیز خود تماس نگیرد نان را در پارچه ای تمیز قرار دهید.درصورت مشکوک شدن تماس دیگران با نان آن را در فِر و یا قابلامه در بسته در حرارت غیر مستقیم ۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه و یا ۲۰۰ درجه به مدت ۳ دقیقه قرار دهید سپس میل نمایید(فیریز کردن ویروس را از بین نمیبرد).
  8. روزانه سطوح تماسی منزل را با مواد ضدعفونی کننده با دستمال تمیز پاک نمایید(از مایع سفید کننده وایتکس ۱ پیمانه با۱۰  پیمانه آب مخلوط نمایید).
  9. برای نظافت مواد خریداری شده بعد از خارج نمودن از کیسه های پلاستیکی و قبل از قراردادن در کمد و یا یخچال آنها را با مایع الکلی و یا سفید کننده با دستمال پاک نمایید.
  10. میوه ها و سبزیجات را با مایع سفید کننده(۱ پیمانه به ۲۰ پیمانه آب گرم ۴۰ درجه) به مدت ۳۰ ثانیه قرارداده سپس آب بکشید و یا یک پیمانه سرکه غلیظ با دو پیمانه آب)بشویید از اختلاط مواد شوینده بایکدیگر و یا سرکه بپرهیزید.
  11. در هنگام ورود به منزل لباس ها و کفش ها در ورودی درب منزل و جای کفشی قرار دهید.
  12. اگر امکان و لزومی ندارد از منزل خارج نشوید و از میهمانی ها و دید و بازدیها بپرهیزید.
  13. خوردن غذای منزل را ترجیح دهید و از بیرون غذا تهیه نکنید و غذاها را کاملا پخته میل نمایید و غذاهای مانده را قبل از مصرف کاملا به مدت ۱۵ دقیقه گرم نمایید.
  14. هوای منزل را هر از چند ساعتی تهویه کنید و عود طبیعی و یا کُندر،گیاه صندل بسوزانید جوشاندن آب با عصاره اسطوخودوس در منزل در تمامی مناطق خانه و سرویس بهداشتی ها و غیره برسانید هر چند تاثیر دود کُندر و… از لحاظ علمی بر روی ویروس به اثبات نرسیده است ولی از قدیم برای ضدعفونی میکروبها و قارچها تاثیر گذار بوده و اثبات علمی هم داشته است در این مورد در آینده مقالات علمی تهیه و نشر خواهد شد . برای مطالعه گیاهان ضد ویروسی و ضد میکروبی و خواص درمانی آنها مراجعه کنید.
  15. دود حاصل از سوزاندن کُندر و…حتما باید سفید باشد برای این منظور از اسپند دودکنهای برقی استفاده کنید.
  16. رطوبت در خانه را با تهویه مناسب به حداقل برسانید.
  17. از سفر به شهرها و روستاها بپرهیز چون ممکن است خود عامل انتقال ویروس شوید و یا دچار این بیماری شوید.اگر فضای منزل را نمیتوانید تحمل نمایید به طبیعت و یا مکانی عاری از جمعیت سری بزنید و یا حتی پیک نیک بروید ولی مراقب طبیعت باشید و بقایی زباله را در طبیعت رها نکنید و درضمن برای جلوگیری از ازدحام اصلا عکس و فیلم را به اشتراک نگذارید حتی به نزدیکان خود نیز تعریف نکنید.(نحقیقات نشا داده است که افراد افسرده دارای بنیه ضعیف دفاعی در برابر بیماریها دارند)
  18. از مصرف الکل (به باور غلط که مصونیت از ویروس میدهد)،سیگار و دخانیات بپرهیزید. این مواد نه تنها جلوگیری از مصونیت دربرابر این ویروس نمیکند بلکه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن نیز میشوند.
  19. از منابع غذایی ویتامین دی و امگا۳ استفاده کنید که سیستم دفاعی بدن را بهبود میبخشد.از مکملهای ویتامین دی به اندازه توصیه استفاده شود از اضافه مصرف خودداری کنید که نتیجه عکسی خواهد داد و برای برخی از بیمارانی که از داروهایی مانند رقیق کننده خون مثل وارفارین استفاده میکنند باید با تجویز پزشک صورت گیرد.
  20. از پُر خوری و استفاده متنوع غذاها در یک وعده غذایی بپرهیزید زیرا پُرخوری و استفاده بیش از یک نوع غذا در وعده غذایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند.
  21. روزانه ۱۵ دقیقه نرمش کنید و ۵ دقیقه دم و باز دم عمیق قبل از خواب و بعد از خواب انجام دهید.
  22. از لحاظ روانی خود را درمعرض اخبار و شایعات از مرگ و میرها قرار ندهید همین قدربه مقدار کم ترس آنهم برای رعایت نظافت، برای همه کافی است.به زندگی و آینده امیدوار باشید .
  23. یک داروی معنوی شفابخش برای درمان همه بیماریها: به خود و دیگران عشق بورزید خود و دیگران را ببخشید و شکرگزار لحظه لحظه ی نعمات و زندگیتان باشید. با خدا در ارتباط باشد و از او یاری بخواهید .عشق خدا هم که داشته باشید به بلاهای او هم صابر و حتی شکر گزار خواهید بود خدا دوست و یاور من است هرچه از دوست رسد نیکوست.هیچ دارویی آرامش و شفابخشتر از عشق به خالق نیست.

بعد از چهار سال مشقتها و رنج از دست دادن عزیزان از انتشار اولین ویروس کرونا به این نتیجه رسیدیم که با توطئه هماهنگ جهانی به منظور کنترل و کاهش جمعیتی جهان،کنترل عادت روزمره و مراودات اجتماعی و فرهنگی و سوق دهی به عصر دیجیتالی و ماشینه کردن انسانها این حملات انجام گرفته است و دراین میان درآمد کلانی عائد مافیای دارو شد. هرچند باز شبهاتی از وجود ویروس واقعی کرونا باز مطرح است و بیشتر یک نوع حمله شیمیایی تصور میشود تا ویروسی

 

به روز شده: شانزدهم تیرماه ۱۴۰۲