آفت کشها, حشره کش ها, دانش مورد نیاز کشاورزان و باغداران, روش های مبارزه با آفات, قارچکش ها, کاربرد سموم کشاورزی

استفاده از روش ها و مواد اُرگانیک برای دفع آفات،حشرات و حیوانات جونده

۱-استفاده از محلول سرکه،صابون، نمک برای از بین بردن حلزون های آفت:
برخی از مواد طبیعی قادرند در صورت تماس مستقیم با بدن راب و حلزون باعث مرگ آنان شوند. اگر چه با وجود کارآیی قطعی، ممکن است کاربرد آنان برای مبارزه در سطح وسیع چندان عملی نباشد.
  • محلول ۱ پیمانه سرکه در ۱پیمانه آب بر روی حلزونها اسپری شود
  • محلول ۱۰ قطره صابون مایع در۵ لیتر آب  اسپری شود
  • محلول یک قاشق غذاخوری نمک دریک لیتر آب یا نمک به صورت خشک (بر روی خاک و گیاهان پاشیده نشود) این روش بعلت شورکردن خاک توصیه نمیشود.
  • پاشیدن محلول دم کرده هر کدام از مواد پوست پرتقال، پوست گریپ‌فروت، سیر فلفل، برگ گردو وبلوط بر روی حلزون باعث دوری یا مرگ آن می‌شود .
۲-استفاده ازمحلول آب اسفنج،آهک و تنباکو
یک واحد آب تنباکو، یک واحد آب اسفند و پنج واحد آب آهک را با روشی که شرح داده می شود، تهیه و با هم ترکیب نمایید و ترکیب بدست آمده را در ۵۰ لیتر آب حل کرده و در سمپاش ریخته و به درختان بپاشید.
طرز تهیه آب آهک :
مقداری ۳۰۰گرم آهک را در آب حل نمایید تا شیری رنگ شود و آنرا هم بزنید تا رنگ شیر شود. قسمت شیری رنگ ترکیب بدست آمده ( نه قسمتی که ته نشین شده) را جدا نمایید. ترکیب شیری رنگ جدا شده را آب آهک می گویند. سپس محلول شیری رنگ را ازپارچه ای  صافی عبور دهید.
طرز تهیه آب اسفند:
یک کیلو اسفند را در پنج لیتر آب گرم به مدت ۷۲ ساعت بخیسانید تا لابدار و شیره ای و به رنگ تیره شود و سپس آنرا صاف نمایید، آب حاصله را آب اسفند گویند.
طرز تهیه آب تنباکو:
یک کیلو تنباکو را در پنج لیتر آب گرم به مدت ۷۲ ساعت بخیسانید تا لابدار و شیره ای و به رنگ تیره شود و سپس آنرا صاف نمایید.
مراحل مخلوط ترکیب:آب اسفنج و آب تنباکو را به آب آهک اضافه کنید غیر ازاین اهک مانند شیر ترش بریده میشود(لخته ای شود)

۳-استفاده از سبزیجات برای درست کردن آفت کش

½ فنجان فلفل تند را با ½ فنجان حبه سیر یا پیاز مخلوط کنید. همچنین می توان هم از پیاز و هم از سیر استفاده کرد. همه سبزیجات باید قبل از استفاده خرد شوند.
مراحل استفاده از سبزیجات برای درست کردن آفت کش:
  1. سبزیجات خرد شده را در مخلوط کن برقی بریزید تا به حالت یک رب غلیظ برسند.
  2. استفاده از سبزیجات برای درست کردن آفت کش
  3. دو فنجان آب گرم (۵۰۰ میلی لیتر) به ترکیب اضافه کنید و به طور کامل آن ها را با هم مخلوط کنید.
  4. ترکیب را در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک مکان آفتابی یا یک مکان گرم قرار دهید. بهتر است که در مکان آفتابی نگه داشته شود.
  5. مخلوط را از یک صافی عبور دهید و آب به دست آمده را به یک ظرف دیگر منتقل کنید. این آب آفت کش شما می باشد.
  6. آفت کش خود را به درون یک آب پاش بریزید. قبل از این که آفت کش را به درون آب پاش بریزید، آب باش را با آب و صابون بشویید تا آلودگی نداشته باشد.
  7. از این آفت کش می توان برای درمان گیاهان آلوده هر ۴ یا ۵ روز یکبار استفاده کرد. پس از ۳ یا ۴ بار استفاده، آفات از بین می روند.
۴-استفاده از روغن برای درست کردن آفت کش
مراحل استفاده از روغن برای درست کردن آفت کش:
  1. از یک صابون ظرف شویی مایع ملایم استفاده کنید. از صابون های معطر آنتی باکتریال (ضد باکتری) و دیگر صابون های تخصصی استفاده نکنید زیرا ممکن است به گیاهان شما آسیب برسانند.
  2. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان روغن پخت و پز در یک کاسه مخلوط کنید. از روغن کانولا یا روغن های گیاهی استفاده کنید.
  3. ۳ – ۱۲ میلی لیتر (۲/۵ قاشق چایی خوری) از این ترکیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید.
  4. ترکیب جدید و باقی مانده ترکیب قبلی را به درون یک آب پاش بریزید و با هم مخلوط کنید.
  5. آفت کش را روی بخش کوچکی از گیاه امتحان کنید. با این کار مطمئن می شوید که آسیب بیشتری به گیاه وارد نمی شود. اگر قسمتی از گیاه که آفت کش را روی آن امتحان کرده اید پژمرده شد و یا تغییر رنگ داد از صابون های معمولی دیگر برای درست کردن این آفت کش استفاده کنید.
  6. در صورتی که گیاه به این آفت کش حساسیت نداشت آن را به کل گیاه خصوصا زیر برگ ها اسپری کنید . بر نقاطی که حشره تخم گذاری کرده است تمرکز کنید زیرا این آفت کش تخم حشرات و حشرات نابالغ را خیلی سریع از بین می برد.
۵-استفاده از مایع ظرف شویی(ریکا) برای درست کردن آفت کش
مراحل ساخت آفت کش از مایع ظرف شویی:
  1. یک مایع ظرف شویی مایع ملایم انتخاب کنید. با استفاده از صابون های خفیف تر احتمال ایجاد اثرات مضر روی گیاه کمتر می شود.
  2. ۱۰ تا ۱۵ میلی لیتر(قطره) مایع را به ۴ لیتر آب اضافه کنید و آن ها را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  3. ترکیب را درون یک آب پاش بریزید. ممکن است همه مخلوط آب و مایع در یک آب پاش جای نگیرد بنابراین باید از یک آب پاش بزرگ استفاده کنید و تا جایی که ممکن است مخلوط را درون آن بریزید.
  4. آفت کش را روی قسمت کوچکی از گیاه که آلوده شده است تست کنید و به مدت یک روز آن را تحت نظر داشته باشید، اگر پژمرده نشد یا تغییر رنگ نداد بی خطر است.
  5. آفت کش را روی کل گیاه اسپری کنید و بر مناطقی که به نظر می رسد آلودگی زیاد تر است بیشتر تمرکز کنید. این آفت کش حشرات را فلج می کند و آن ها دیگر قادر به غذا خوردن نخواهند بود و در نتیجه از بین می روند.
  6. هر دو یا سه روز یک بار آفت کش را روی گیاه اسپری کنید و این کار را به مدت ۲ هفته انجام دهید. به دلیل این که این آفت کش رقیق است ادامه برنامه تنها راهی است که اطمینان حاصل می شود آلودگی از بین رفته است.
۶-استفاده از تنباکو برای درست کردن آفت کش
تنباکو برای از بین بردن شته ها، کرم ها و هزارپا مفید است ولی برای گیاهانی مثل فلفل، گوجه، بادمجان یا دیگر اعضای این خانواده مضر است.
مراحل ساخت آفت کش از تنباکو:
  1. یک فنجان تنباکو را با ۴ لیتر آب گرم مخلوط کنید. ترکیب را به مدت حداقل ۷۲ ساعت در یک یک مکان گرم قرار دهید تا زمانی که آب تنباکو لابدار شیره دار شود.
  2. رنگ ترکیب را چک کنید. در حالت مطلوب، آفت کش به رنگ چای کمرنگ باید باشد. اگر بیش از حد تیره شد آن را با آب رقیق کنید و اگر خیلی کمرنگ به نظر می رسید آن را چند ساعت اضافه تر در آفتاب قرار دهید.
  3. سه قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مایع را به این ترکیب اضافه کنید و کاملا آن را مخلوط کنید.
  4. ترکیب را یه یک آب پاش منتقل کنید. ترکیب داخل آب پاش را یک بار دیگر تکان دهید تا بهتر مخلوط شوند.
  5. آفت کش را روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید و همچنین می توانید آن را روی قسمت هایی از گیاه که در وضعیت خوبی هستند نیز اسپری کنید.
هشدار!!! بعضی از آفت کش ها مثل تنباکو و آفت کش های مبتنی بر صابون ممکن است به گیاه آسیب برسانند، بنابراین بهتر است قبل از استفاده کلی روی گیاه، روی قسمت کوچکی از گیاه امتحان شود و در صورت عدم بروز حساسیت، از آفت کش روی تمام گیاه استفاده شود.
۷-استفاده از پرتغال برای درست کردن آفت کش

مراحل ساخت آفت کش ازپرتغال:

  1. پوست یک پرتقال را جدا کنید. اگر پرتقال تازه در دسترس ندارید می توانید از ۱/۵ قاشق چایی خوری تفاله مرکبات خشک شده استفاده کنید یا می توانید از ۱۵ میلی لیتر آب تغلیظ شده پرتقال استفاده کنید. مرکبات در از بین بردن آفاتی مثل حلزون ها، شته ها، قارچ ها خیلی قوی هستند. همچنین این آفت کش در برابر مورچه ها و سوسک ها نیز کار می کند.
  2. پوست پرتقال را در یک ظرف شیشه ای بریزید و ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. محلول به مدت ۲۴ ساعت در یک جای گرم قرار دهید.
  3. محلول را از یک صافی عبور دهید و پوست ها را جدا کنید و دور بریزید و آب را در یک ظرف بریزید.
  4. چند قطره صابون کاستیل به آب به دست آمده اضافه کنید. نعنای موجود در صابون کاستیل بسیار موثر است. ترکیب را کاملا مخلوط کنید.
  5. ترکیب را به درون یک آب پاش منتقل کنید و آن را مستقیما روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید.

 

۸-استفاده از گل داوودی برای درست کردن آفت کش

مراحل ساخت آفت کش از گل داوودی:

  1. ½ فنجان (۱۱۳ گرم) گل داوودی خشک شده را با یک لیتر (۴ فنجان) آب مخلوط کنید. گل های داوودی دارای یک بخش به نام pyrethrum هستند که این ترکیب می تواند بسیاری از حشراتی که گیاهان را آلوده می کنند را فلج کند.
  2. اجازه دهید مخلوط گل و آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. جوشاندن مخلوط باعث رها سازی pyrethrum به درون آب می شود.
  3. پس از جوشیدن، مخلوط گل و آب را از یک صافی عبور دهید و گل ها را جدا کنید و دور بریزید و آب را به یک ظرف منتقل کنید.
  4. آب به دست آمده را به درون یک آب پاش بریزید و آن را روی گیاه اسپری کنید. روی قسمت هایی از گیاه که بیشتر آسیب دیده تمرکز کنید. آفت کش را به کل گیاه شامل زیر برگ ها اسپری کنید. این ترکیب را می توانید به مدت دو ماه نگه داری کنید، بعد از گذشت این مدت دیگر موثر نیست.

 

۹-استفاده از روغن چریش برای درست کردن آفت کش
درخت چریش بسیار زود رشد می‌کند و می‌تواند به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر برسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به نژاد این درخت اشاره کنیم، باید بگوییم که چریش درختی است از تیره سنجدتلخیان و افراسانان. این درخت بومی شبه قاره هند و میانمار است و از آن حتی به عنوان یاس بنفش هندی یاد می‌کنند. این درخت در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. درخت چریش در پاکستان و بنگلادش نیز یافت می‌شود.
میوه این درخت دانه‌هایی دارد که از آن دانه‌ها روغن می‌گیرند بیشترین کاربرد روغن چریش در انواع شامپوهاست. شامپو‌هایی که حاوی روغن چریش باشند گزینه خوبی برای افرادی است که پوست سرشان خشک و پوسته پوسته می‌شود. در کشور ما هم درخت چریش در جنوب شرق بلوچستان زیاد می‌روید. اینکه چرا این درخت را چریش می‌نامند جالب است. در زبان سواحلی چریش به معنای چهل است و از آنجایی که این درخت می‌تواند ۴۰ بیماری مختلف را درمان کند آن را چریش نامیده‌اند.
مراحل ساخت آفت کش از روغن چریش:
  1. ۱۵ میلی لیتر روغن چریش را با ½ قاشق چایی خوری صابون ظرفشویی مایع ملایم مخلوط کنید. بسیاری معتقدند روغن چریش که از برگ های تلخ یک درخت به دست می آید، یکی از موثرترین آفت کش های موجود است.
  2. مخلوط روغن و صابون را به ۲ لیتر آب گرم اضافه کنید. ترکیب را کاملا و به آرامی هم بزنید.
  3. آفت کش را به یک آب پاش منتقل کنید و آن را به کل گیاه خصوصا قسمت های آلوده و آسیب دیده اسپری کنید و بیشتر روی این نقاط تمرکز کنید.
۱۰-گشنیز برای دفع کنه ها و شته ها
شما باید این گیاه را به مدت ۱۰دقیقه بجوشانید و این مخلوط را بر روی گیاه اسپری کنید.
۱۱-اسطوخودوس برای دفع مورچه ها و پشه های خانگی
شما میتوانید با تزریق ۳۰۰گرم از برگ تازه اسطوخودوس و یک لیتر آب، مورچه ها را دفع کنید باید این آماده سازی را قبل از اسپری کردن، خنک کنید تا تاثیر آن بیشتر طول بکشد.
اسطوخودوس برای از بین بردن پشه های خانگی
اسطوخودوس گیاه زیبایی است که باید به آن نگاه کرد حتی یک رایحه جالب مسحور کننده هم دارد، اما همچنین دارای برخی اثرات درمانی موثر و دفع حشرات است. اسطوخودوس می تواند به عنوان عامل ترمیم برای گزش حشرات و نیز دافع حشرات واقعا قوی استفاده شود.
پیش از این هم در نمناک گفتیم که روغن برگهای اسطوخودوس می تواند در زخم ها، سوختگی ها، گزش حشرات، برای القای خواب و غیره مورد استفاده قرار گیرد روغن اسطوخودوس بیش از ۷۵ % از پشه ها را برای ۶ تا ۸ ساعت دفع می کند که بهتر از هر روغن اسانس دیگر است.
چگونه از اسطوخودوس استفاده کنیم؟
چندین روش وجود دارد که می توانید از اسطوخودوس استفاده کنید
پرورش اسطوخودوس در باغ یک گزینه است، اما تنها در صورتی که بتوانید از آن مراقبت کنید و آن را از موانع دیگر حفظ کنید این کار کمک می کند که باغ را از شر پشه ها رها کنید.
روش دیگر :از روغن اسطوخودوس استفاده کنید با مخلوط کردن آن با روغن گلرنگ ، آن را به پوست بمالید این کار کمک می کند که پشه ها را از خود دور نگاه دارید، روش دیگری که پیشنهاد می شود اسپری با روغن اسطوخودوس است می توانید تنها از اسطوخودوس استفاده کنید، یا می توانید از چیزهای دیگری که در بالا ذکر شد استفاده کنید تا آن را موثرتر کند. فقط ۲۰ قطره روغن، ۲ فنجان آب را در بطری اسپری اضافه کنید قبل از اینکه بتوانید آن را در اطراف خانه اسپری بکنید این کار کمک می کند که از شر پشه های خانگی خلاص شوید، و خانه تان بوی تازه مثل باغ خواهد داد.
۱۲-شکر و جوش شیرین برای ازبین بردن سوسک ها:
شکر و بی کربنات ، این یکی از عناصر استفاده شده برای دفع آفات است همزمان, این یکی از رایج ترینها می باشد. سوسک ها ،حشرات ناخوشایندی هستند که در مبلمان ها، لوله ها، کمد ها، سیستم گرمایشی، سوراخ ها و ترک ها پنهان میشوند برای ازبین بردن آنها میتوانید به آماده سازی های زیر متوسل شوید:
در یک یا چند ظرف قسمت های مساوی از شکر که سوسک هارا جذب میکند و بی کربنات که آنها را میکشد را باهم مخلوط کنید ، همچنین مقدار کمی آب به آن اضافه کنید ، سپس این ظرف هارا در محل هایی از خانه خود که سوک ها بیشتر ظاهر میشوند قرار دهید.
یکی دیگر از گزینه ها ،این است که آن را بر روی زمین بریزید در این مورد بهتر است که آب را به آن اضافه نکنید. البته ، شما همچنین میتوانید از حشره کش ها، تله ها و طعمه ها برای خلاص شدن از شر این آفت ها استفاده کنید اگرچه این راه حل طبیعی و اقتصادی میتواند به همان اندازه موثر باشد ؛ فراتر از این راه حل  ضروری است که برای جلوگیری از ظهور سوسک ها نظم و بهداشت در خانه حفظ شود بنابراین ، سعی کنید یک خانه تمیز، با تهویه مناسب داشته باشید و ترک هایی که روی دیوار قرار دارند را مهروموم کنید واجازه ندهید بشقاب های غذا درون سینک باقی بمانند ، چون آنها سوسک ها را جذب میکنند.
۱۳-سیر برای ازبین بردن برخی کنه ها و شته ها و حشرات
یک حشره کش قوی است و بهترین راه برای حفظ گیاهان شما از انواع حشرات است سیر یک دافع قوی است. با یک آماده سازی ساده میتوانید ،مطمئن باشید که باغ شما آسیب نخواهد دید. برای رسیدن به این تزریق شما باید یک سر سیر را همراه با دولیوان آب له کنید پس از به دست آوردن یک مخلوط روان آن را به مدت ۲۴ساعت بگذارید، تا بماند درنهایت۳ لیتر آب را به مخلوط تهیه شده ،اضافه کنید و بروید ؛ اسپری آن را برروی گیاهان خود بزنید و فراموش نکنید ،حشرات باغ را میکشد.
۱۴-بی کربنات سدیم(جوش شیرین) برای از بین بردن موش ها
بی شک بیماری عفونی باعث ناراحتی ما میشود به علاوه موشها حیوانات شبانه هستند که در شب کار میکنند زمانی که سعی میکنید بخوابید صدای جیرجیر و خراش روی دیوار ها نباید برای شما عجیب باشد . اگر میخواهید موش ها را به طور طبیعی از بین ببرید.سدیم بی کربنات میتواند کمک کند به این روش که شما باید آن را با آرد و شکر ترکیب کنید ؛ شکر، باید مقدارش بیشتر از دیگر ترکیبات، (تقریباً ۵۰%بیشتر)باشد. این آماده سازی را ،درون ظرف کوچکی قرار دهید تاجوندگان بتوانند از آن تغذیه کنند پس از مصرف آن,آنها به دلیل گازهایی که دی اکسید کربن در هنگام تماس با اسید معده ایجاد میکنند میمیرند.
۱۵-استفاده از روغن گرچک برای تهیه آفت کش طبیعی
برای این آفت کش و دفع کننده حشرات به ۹۰ میلی لیتر قیر کاج ، ۶۰ میلی لیتر روغن کرچک و ۳۰ میلی لیتر روغن گیاه پونه نیاز دارید. مخلوط این مواد را روی آتش ملایم بجوشانید تا به خمیری چسبنده تبدیل گردد و پس از خنک شدن آن را روی بدن خود بمالید.
۱۶-آفت کش گیاهی با سنبل هندی
سُنبُل هندی گیاهی است علفی چندساله بلند و عمودی و بلندی آن تا ۲ متر . ساقه آن استوانه‌ای دارای شیارهای عمیق و پرزدار است. برگ‌های آن متقابل و به برگچه‌های زیادی تقسیم می‌شود. هر برگ ۱۱ ـ ۷ و گاهی بیشتر برگچه دارد. برگچه‌ها بیضی نوک‌تیز با قاعده پهن و دندانه‌دار است. گل‌ها صورتی به‌طور گروهی در انتهای ساقه گل‌دهنده در اواخر بهار ظاهر می‌شود. از تمام اعضای گیاه اعم از اعضای هوایی و ریشه آن بوی مطبوعی متصاعد می‌شود که خیلی جالب و جاذب گربه است و گربه‌ها در اطراف گیاه روی زمین می‌غلطند و احساس لذت می‌کنند. ریشه‌های گیاه به‌صورت افشان به ساقه‌های زیرزمینی آن متصل است و به‌هم پیچیده می‌باشد و همین ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه است که در طب سنتی به‌عنوان دارو مصرف می‌شود. سنبل‌الطیب وحشی و صحرایی را معمولاً سنبل‌الطیب صغیر گویند، زیرا پس از کاشتن و پرورش دارای ارتفاع بیشتر و ساقه‌های بلندتری می‌شوند ولی خواص طبی ریشه سنبل‌الطیب وحشی بیش از ریشه سنبل‌الطیب پرورشی است، به همین دلیل و به‌علت اینکه سنبل‌الطیب به‌حالت وحشی به‌قدر کافی و زیاد می‌روید، اصولاً پرورش و کاشتن سنبل‌الطیب معمول نیست. برداشت ریشه سنبل‌الطیب غالباً در بهار قبل از رویش ساقه‌ها انجام می‌شود. معمولاً ریشه از گیاهانی که سن آنها بیشتر از ۳ سال باشد، برداشت می‌شود. معمولاً ساقه‌های زیرزمینی سنبل‌الطیب که پوشیده از ریشک است، به قطعاتی به طول ۵ ـ ۲ سانتی‌متر که قطر ساقه زیرزمینی در حدود یک سانتی‌متر است، در بازار عرضه می‌شود. رنگ ریشه سنبل‌الطیب پس از خشک شدن قهوه‌ای تیره است، طعم آن تلخ و خوشبو و معطر می‌باشد. نکته جالب این است که ساقه زیرزمینی و ریشه سنبل‌الطیب که تازه کنده می‌شود، دارای بو و عطر کمی می‌باشد ولی پس از خشک شدن عطر آن خیلی بیشتر می‌شود. از ریشه و ساقه پرزدار سنبل عطری خارج می‌شود. رومیان، یونانیان، عبرانیان و هندیان از عطر آن در مراسم تدفین مرده استفاده می‌کردند.
مراحل ساخت اسپری روغن سنبل هندی:
۲۸۰ گرم روغن سنبل هندی را با ۸۵ گرم آب مقطر در یک بطری اسپری مخلوط کنید. از روغن خالص و طبیعی روغن سنبل هندی استفاده کنید. این روغن حاوی مواد شیمیایی است که پشه ها را دفع می کند کافیست این مخلوط را روی پوست بدن یا هرگوشه از خانه تان اسپری کنید. درمان آفات یک مشکل است به خصوص زمانی که آنها در حال حاضر در یک فضا حل شده اند درصورتی که نمیتوانید از آنها خلاص شوید,بهتر است با یک حرفه ای تماس بگیرید آنها میدانند چگونه وضعیت را بااستفاده از محصولاتی که برای سلامتی شما زیان آور نیستند ،کنترل کنند.